Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Laajennetun todellisuuden ympäristöt opetuksessa – Selvitys Xamkissa käytössä olevista ympäristöistä
Uusi-Tarkka, Hanna (2021)
Uusi-Tarkka, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111187
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala digitalisoituu, samoin kuin opetus. Uudenlaiset teknologiat ja oppimisympäristöt mahdollistavat uudenlaisia ratkaisuja opetukseen. Erilaiset laajennettua todellisuutta käyttävät laitteet ja sovellukset tarjoavat monipuolisia, mielenkiintoisia ja erilaisia oppimistapoja hyödyntäviä oppimiskokemuksia. Laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöjä ovat virtuaalitodellisuus (VR), yhdistetty todellisuus (MR), lisätty todellisuus (AR) ja lisätty virtuaalisuus (AV). Opinnäytetyössä esitellään, kuinka näitä voitaisiin hyödyntää sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Työssä käsitellään myös lyhyesti simulaatio-oppiminen ja pelillistämisen käyttö opetuksessa.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikössä tarvittiin tietoa, millaisia laajennetun todellisuuden ratkaisuja opetuksessa on käytössä ja millaisille ratkaisuille on tarvetta, jotta tulevaisuuden hankintoja saataisiin kohdistettua tarkoituksenmukaisesti. Kyselyn tuloksia tullaan käyttämään tulevissa hankkeissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia laajennetun todellisuuden ympäristöjä Xamkin opetuksessa on tällä hetkellä käytössä, millaisia aiheeseen liittyviä hankintoja eri koulutusohjelmissa on jo suunnitteilla tai millaisia laitteita olisi toiveissa hankkia. Kysely suoritettiin Webropol-kyselynä Xamkin eri koulutusohjelmien opettajille. Kyselyyn vastasi 48 opettajaa. Opinnäytetyössä tehtiin myös markkinakartoitus tällä hetkellä markkinoilla olevista virtuaalitodellisuutta hyödyntävistä laitteista ja sovelluksista.
Kyselyssä saatiin selville, että Xamkissa on jo opetuskäytössä joitakin laajennetun todellisuuden ympäristöjä. Tulosten mukaan kuitenkaan osa opettajista ei kokenut tietävänsä tarpeeksi näistä ympäristöistä, ja kuinka niitä voitaisiin käyttää opetuksessa. Vastaajat kokivat, että tarvitsevat aiheesta lisää tietoa sekä aikaa ja resursseja laajennetun todellisuuden käyttöönottoa varten.
Tulevaisuudessa on tarvetta kehittää laajennetun todellisuuden tunnettavuutta opetuksessa. Opettajille olisi hyvä tarjota mahdollisuuksia tutustua erilaisiin ratkaisuihin sekä lisätä yhteistyötä eri koulutusohjelmien välillä, jotta tieto laajennetun todellisuuden opetuskäytöstä tulisi tunnetummaksi.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikössä tarvittiin tietoa, millaisia laajennetun todellisuuden ratkaisuja opetuksessa on käytössä ja millaisille ratkaisuille on tarvetta, jotta tulevaisuuden hankintoja saataisiin kohdistettua tarkoituksenmukaisesti. Kyselyn tuloksia tullaan käyttämään tulevissa hankkeissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia laajennetun todellisuuden ympäristöjä Xamkin opetuksessa on tällä hetkellä käytössä, millaisia aiheeseen liittyviä hankintoja eri koulutusohjelmissa on jo suunnitteilla tai millaisia laitteita olisi toiveissa hankkia. Kysely suoritettiin Webropol-kyselynä Xamkin eri koulutusohjelmien opettajille. Kyselyyn vastasi 48 opettajaa. Opinnäytetyössä tehtiin myös markkinakartoitus tällä hetkellä markkinoilla olevista virtuaalitodellisuutta hyödyntävistä laitteista ja sovelluksista.
Kyselyssä saatiin selville, että Xamkissa on jo opetuskäytössä joitakin laajennetun todellisuuden ympäristöjä. Tulosten mukaan kuitenkaan osa opettajista ei kokenut tietävänsä tarpeeksi näistä ympäristöistä, ja kuinka niitä voitaisiin käyttää opetuksessa. Vastaajat kokivat, että tarvitsevat aiheesta lisää tietoa sekä aikaa ja resursseja laajennetun todellisuuden käyttöönottoa varten.
Tulevaisuudessa on tarvetta kehittää laajennetun todellisuuden tunnettavuutta opetuksessa. Opettajille olisi hyvä tarjota mahdollisuuksia tutustua erilaisiin ratkaisuihin sekä lisätä yhteistyötä eri koulutusohjelmien välillä, jotta tieto laajennetun todellisuuden opetuskäytöstä tulisi tunnetummaksi.