OKR-mallin käyttöönotto organisaatiossa
Tompuri, Tuomas (2021)
Tompuri, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111185
Tiivistelmä
Strategisten muutoshankkeiden haasteena on niiden tehokas jalkautus työntekijöiden arkeen. OKR on tavoitejohtamisen malli, jonka avulla johdetaan jokaisen organisaatiotason tavoitteita. Tehokkaasti tavoitteita johtamalla organisaatio saavuttaa nopeutta, selkeyttä ja keskittymistä prioriteetteihin, samalla toteuttaen strategiaansa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas OKR-mallin käyttöönottoon organisaatiossa. Opas auttaa OKR-mallin käyttöönottoa harkitsevaa yritystä välttämään tyypilliset virheet mallin käyttöönotosta.
OKR-malli koostuu kahdesta vastinparista, tavoitteista ja avaintuloksista. Tavoitteet vastaavat sitä mitä yritys haluaa saavuttaa ja avaintulokset kertovat miten sinne päästään. Teoriaosuus kattaa mallin eri tunnuspiirteet ja niiden asettamisen luonteen. Tämän lisäksi esitellään OKR-mallin hyötyjä sekä tavoitteiden asettamisen teoriaa.
Tämän jälkeen käsitellään OKR-mallin käyttöönoton prosessia. Prosessia tarkastellaan suunnittelun vaatimista toimenpiteistä, käyttöönoton vaiheista, seurannan mekanismeista sekä muutosjohtamisen ja viestinnän näkökulmista. Lisäksi tutkitaan benchmarkingia hyväksikäyttäen kahden yrityksen OKR käyttöönottoa.
Lopussa esitellään toteutuksen prosessi ja itse opas. Opas koostuu kahdeksasta askeleesta, jotka ovat ratkaisevassa asemassa OKR-mallin käyttöönotossa. Opas on suunnattu kaikille yrityksille, jotka tarvitsevat apua OKR-mallin käyttöönotossa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas OKR-mallin käyttöönottoon organisaatiossa. Opas auttaa OKR-mallin käyttöönottoa harkitsevaa yritystä välttämään tyypilliset virheet mallin käyttöönotosta.
OKR-malli koostuu kahdesta vastinparista, tavoitteista ja avaintuloksista. Tavoitteet vastaavat sitä mitä yritys haluaa saavuttaa ja avaintulokset kertovat miten sinne päästään. Teoriaosuus kattaa mallin eri tunnuspiirteet ja niiden asettamisen luonteen. Tämän lisäksi esitellään OKR-mallin hyötyjä sekä tavoitteiden asettamisen teoriaa.
Tämän jälkeen käsitellään OKR-mallin käyttöönoton prosessia. Prosessia tarkastellaan suunnittelun vaatimista toimenpiteistä, käyttöönoton vaiheista, seurannan mekanismeista sekä muutosjohtamisen ja viestinnän näkökulmista. Lisäksi tutkitaan benchmarkingia hyväksikäyttäen kahden yrityksen OKR käyttöönottoa.
Lopussa esitellään toteutuksen prosessi ja itse opas. Opas koostuu kahdeksasta askeleesta, jotka ovat ratkaisevassa asemassa OKR-mallin käyttöönotossa. Opas on suunnattu kaikille yrityksille, jotka tarvitsevat apua OKR-mallin käyttöönotossa.