Mind Reader -projektin ohjelmistoarkkitehtuuri
Nykänen, Lauri (2013)
Nykänen, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Demolassa syksyllä 2012 tehdyn Mind Reader –projektin ohjelmistoarkkitehtuuria, projektin toteutusta ja projektiin liittyvää liikkeentunnistustekniikkaa.
Liikkeentunnistustekniikka –luvussa kerron liiketunnistustekniikan taustasta ja liikkeentunnistuskameroista keskityn vain niihin, jotka liittyivät Mind Reader -projektiin läheisesti. Nämä kamerat ovat Asus Xtion –kamera ja Microsoft Kinect –kamera.
Projektin suunnittelusta kerron ensinnäkin projektin lähtökohdista ja sen tavoitteista. Tavoitteena oli kahden ohjelman tekeminen. Ensimmäinen ohjelma oli datansyöttöohjelma, jolla pystyttäisiin opettamaan ohjelmalle erilaisten käyttäjän ilmeiden tunnistamista. Toisen ohjelman oli tarkoitus hyödyntää datansyöttöohjelman keräämää dataa. Tästä ohjelmasta oli tarkoitus tehdä peliohjelma, jossa käyttäjää kehotettaisiin tekemään erilaisia ilmeitä ja liikkeitä.
Ohjelman ohjelmistoarkkitehtuurista kerron sen neljästä komponentista. Liikkeentunnistamiseen käytetään Asus Xtion –kameraa. Java-ohjelma suorittaa liikkeentunnistusta OpenNI-kehyksen avulla. Web-kamera tallentaa kuvia jatkuvasti. Näistä kuvista oli tarkoitus tunnistaa kasvojen ilme, mutta ominaisuus ei päätynyt lopuliseen ohjelman versioon. Java-ohjelma generoi käyttäjän kehon pisteistä SVG-kuvaan, josta generoidaan PNG-kuva. Java-ohjelman tallentamat tiedot lähetetään käyttöliittymälle Glassfish-sovelluspalvelimen avulla.
Projektin lopputuloksena projektista valmistui liikkeentunnistuspeli, jossa käyttäjää kehoitetaan suorittamaan kuutta erilaista liikettä. Ohjelmasta jouduttiin karsimaan ominaisuuksia, sillä projektipäällikön puuttuminen johti erinäisiin ongelmiin.
Liikkeentunnistustekniikka –luvussa kerron liiketunnistustekniikan taustasta ja liikkeentunnistuskameroista keskityn vain niihin, jotka liittyivät Mind Reader -projektiin läheisesti. Nämä kamerat ovat Asus Xtion –kamera ja Microsoft Kinect –kamera.
Projektin suunnittelusta kerron ensinnäkin projektin lähtökohdista ja sen tavoitteista. Tavoitteena oli kahden ohjelman tekeminen. Ensimmäinen ohjelma oli datansyöttöohjelma, jolla pystyttäisiin opettamaan ohjelmalle erilaisten käyttäjän ilmeiden tunnistamista. Toisen ohjelman oli tarkoitus hyödyntää datansyöttöohjelman keräämää dataa. Tästä ohjelmasta oli tarkoitus tehdä peliohjelma, jossa käyttäjää kehotettaisiin tekemään erilaisia ilmeitä ja liikkeitä.
Ohjelman ohjelmistoarkkitehtuurista kerron sen neljästä komponentista. Liikkeentunnistamiseen käytetään Asus Xtion –kameraa. Java-ohjelma suorittaa liikkeentunnistusta OpenNI-kehyksen avulla. Web-kamera tallentaa kuvia jatkuvasti. Näistä kuvista oli tarkoitus tunnistaa kasvojen ilme, mutta ominaisuus ei päätynyt lopuliseen ohjelman versioon. Java-ohjelma generoi käyttäjän kehon pisteistä SVG-kuvaan, josta generoidaan PNG-kuva. Java-ohjelman tallentamat tiedot lähetetään käyttöliittymälle Glassfish-sovelluspalvelimen avulla.
Projektin lopputuloksena projektista valmistui liikkeentunnistuspeli, jossa käyttäjää kehoitetaan suorittamaan kuutta erilaista liikettä. Ohjelmasta jouduttiin karsimaan ominaisuuksia, sillä projektipäällikön puuttuminen johti erinäisiin ongelmiin.