Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kundernas upplevelse av SAS webbsida : En eye tracking studie av webbsidan

Gustavsson, Malena (2013)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete_Malena_Gustavsson.pdf (1.105Mt)
Lataukset: 


Gustavsson, Malena
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621330
Tiivistelmä
Det andra största flygbolaget i Finland, Blue1, som länge varit en del av SAS Group, blev i november 2012 fullständigt en del av SAS. Varumärket Blue1 försvann och ersat-tes av SAS. I och med detta byttes även Blue1:s webbsida ut till SAS´. Webbsidor har en stor betydelse i dagens läge eftersom det går att använda internet överallt. Webbsidor för företag skall innehålla viktig och relevant information om själva företaget och dess produkter. Syftet med detta arbete var att ta reda på hur kunderna upplever Blue1:s nya webbsida och koncernbytet till SAS. Företaget ville ta reda på hur bra webbsidan
fungerar som helhet och som en försäljningskanal. Arbetet är avgränsat till att gälla ungdomars åsikter om webbsidan.

Teorin i detta arbete behandlar webbdesign och online marknadsföring. Med webbdesign menas hur man utformar en webbsida. Arbetet behandlar inte kodning utan är mera inriktat på layout, design och vad som är viktigt att tänka på då man skapar en webb-sida, speciellt för ett företag. Metoden för arbetet var en kvantitativ undersökning i form av en Eye tracking-undersökning. Undersökningen bestod av frågor och uppgifter om SAS´ webbsida. Undersökningen utfördes i yrkeshögskolan Arcada 21-24.10.2013 och 46 respondenter deltog i undersökningen.

De viktigaste resultaten som undersökningen gav var att webbsidan i sin helhet är fungerande men det finns vissa saker som kunde ändras. Bokningssystemet på SAS´ webbsida fick bra resultat och ansågs vara lätthanterligt. Webbsidans utformning är dock för lång och bred och en bättre navigering till EuroBonus, kundlojalitetsprogrammet, borde införas. Vissa respondenter ansåg även att valet av färger, bilder och hur attraktiv sidan var kunde ändras. Genomgående fick sidan dock ett bra resultat, och SAS´ webbsida speglar företagets image och brand samt är professionellt utformad.
 
The second largest airline in Finland, Blue1, has for a long time been a part of the SAS Group. In November 2012, Blue 1 fully became a part of SAS. The brand Blue1 disap-peared and was replaced by SAS. Blue1´s website also changed to SAS´ website. Web pages have a huge impact in today´s world since it´s possible to use the internet everywhere. Websites for companies should contain important and relevant information about the company and their products. The aim of this work was to find out how customers experience the new SAS webpage. SAS wanted to find out how well the website works as a whole and as a sales channel. This work is limited to young people´s opinion about the website.

The theoretical part of this thesis consists of web design and online marketing. Web design refers to how to design a web page. This thesis does not contain theory about coding, it is focused on the layout, design, and what is important to keep in mind when creating a web page, especially for a company. The method used in this thesis was a quantitative survey in the form of an Eye tracking-study. The survey consisted of questions and tasks about SAS webpage. The survey was made in Arcada on 21-24.10.2013 and 46 respondents participated in the survey.

The main results of the study shows that the website is overall functioning but there are some things that could be improved. The booking system on the website got good results and was considered easy to use. The webpage design was considered too wide and long. Also a better navigation system for how to find EuroBonus is needed. Some respondents also felt that the choice of colors, images and how attractive the website was could change. Overall, however, the site got good results and SAS´ website reflects the company´s image, brand and is considered professional.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste