Seesamtie- formaatin soveltaminen kansainvälisissä tv-ohjelmaversioissa : Esimerkkeinä Bangladesh ja Kosovo
Koskenkorva, Kaisa-Leena (2013)
Koskenkorva, Kaisa-Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621392
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia opetuksellisen lastenohjelman Seesamtien (Sesame Street) formaatin soveltamista ohjelman kansainvälisissä versioissa. Käytin esimerkkinä ohjelman yhdysvaltalaista alkuperäisversiota ja vertailin sitä Bangladeshin (Sisimpur) ja Kosovon (Rruga Sesam/Ulica Sezam) Seesamtieversioiden tuotantoihin. Työssäni kerrotaan ensin Sesame Workshopin historiasta ja Seesamtien formaatista. Tämän jälkeen käsitellään kahta tutkimusta, jotka käsittelevät tuloksia, joita ohjelman katselun hyödyistä on tehty kehitysmaissa ja kriisialueilla. Pääasiallinen tavoitteeni oli tutkia näiden kahden kansainvälisen verison tuotantoja, tavoitteita ja tuloksia. Pyrin ottamaan selvää, minkälaisia tuloksia ohjelman katselulla on todettu olevan lasten asenteisiin ja oppimistuloksiin.
Tutkimuksestani käy ilmi, että molempien ohjelman katselulla on positiivisia vaikutuksia lasten asenteisiin ja kognitiivisten asioiden, kuten kirjainten ja numeroiden osaamistasoon. Tulokset ovat merkittäviä, mutta marginaalisia. Lisäksi tämä kuvaileva tutkimus selvittää yksityiskohtaisesti Sesame Workshop tuotantoyhtiön historian ja kehityksen sekä Seesamtie- ohjelman jaksorakenteen ja formaatin erikoisuudet.
Tutkimuksestani käy ilmi, että molempien ohjelman katselulla on positiivisia vaikutuksia lasten asenteisiin ja kognitiivisten asioiden, kuten kirjainten ja numeroiden osaamistasoon. Tulokset ovat merkittäviä, mutta marginaalisia. Lisäksi tämä kuvaileva tutkimus selvittää yksityiskohtaisesti Sesame Workshop tuotantoyhtiön historian ja kehityksen sekä Seesamtie- ohjelman jaksorakenteen ja formaatin erikoisuudet.