Eye-Tracking undersökning av webbplats : Case: Ef Education First
Malmström, Sonja (2013)
Malmström, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621337
Tiivistelmä
Syftet med arbetet var att ta reda på om besökarna på EF:s webbplats verkligen noterar det de önskar att de skall notera samt i överlag ta reda på vart besökare fokuserar sina blickar på webbsidorna och på basen av resultaten ge eventuella förbättringsförslag. Som metod användes eye-tracking samt en elektronisk enkät. Ett likadant test gjordes om ett konkurrerande företags webbplats och resultaten från detta test användes enbart för att jämföra EF:s resultat med. Uppgifterna i testet var att göra en fiktiv resebokning samt hitta företagets telefonnummer och möjligheten att beställa en broschyr och dessa byggdes upp med hjälp av uppdragsgivarens egna önskemål, skribentens egna idéer samt arbetes teoretiska referensram. Den elektroniska enkäten behandlar användarvän- ligheten på sidorna och här vill man få reda på deltagarnas egna åsikter, även denna är uppbyggd på basen av den teoretiska referensramen. Den teoretiska referensramen be- står av webbdesign samt elektronisk handel. Undersökningen utfördes under våren 2013 och gav positiva resultat som visar att man överlag anser EF:s webbplats vara attraktiv och ha ett intressant innehåll och att den är relativt lättanvänd. Uppgifterna utfördes väl och med positiva resultat. Mycket fokus har legat på mitten av sidan och ett typiskt be- teendemönster hos deltagarna finns inte.