Tietämys, mielikuvat ja kiinnostus hyvinvointimatkailusta : case Naantalin Kylpylä
Kauniskangas, Laura (2013)
Kauniskangas, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621410
Tiivistelmä
Hyvinvointimatkailu on nykyisessä merkityksessään vielä melko nuori matkailun sektori, johon liittyville käsitteille ei ole olemassa vakiintuneita määritelmiä. Se on kuitenkin nopeasti kasvava sektori, jolla tehdään jatkuvaa kehitystyötä standardoidun käsitteistön luomiseksi. Suomessa hyvinvointimatkailun tutkimusta on tehty laajasti 2000-luvun vaihteen jälkeen. Hyvinvointimatkailun ja sen alakäsitteen wellnessin sisältöihin liittyy silti epävarmuutta, minkä vuoksi onkin tärkeää selvittää asiakkaiden tapoja ymmärtää niitä.
Tämä opinnäytetyö on osa kansainvälistä Health and Well-being in Tourism Destination -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa virtuaalista oppimateriaalia kestävän hyvinvointimatkailukohteen kehittämisestä. Kyselytutkimus tehtiin hankkeen yhteistyökumppanin Naantalin Kylpylän nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Sähköiseen kyselyyn saapui 517 vastausta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys liittyy hyvinvointimatkailukohteen asiakkaiden ajatuksiin hyvinvoinnin käsitteistä sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävästä matkailusta. Kyselytutkimus edustaa pääasiassa kvantitatiivista tutkimusta. Tuloksista voidaan päätellä, millaisia odotuksia asiakkailla on hyvinvointimatkailukohteen puitteilta ja palveluilta. Tutkimustulokset esitellään laajennetun wellness-mallin (Müller & Lanz-Kaufmann 2001) ulottuvuuksien mukaan.
Asiakkaat käsittävät hyvinvointimatkailun laajana kokonaisuutena. Wellnessin ajatellaan tarkoittavan hyvinvointia tai jotain sen muotoa. Terveyttä edistävälle matkailulle on kysyntää Suomessa. Etenkin kylpylämatkat ovat edelleen suosittuja. Sauna- ja uima-allasmahdollisuuksia arvostetaan osana palvelutarjontaa. Hyvinvointimatkailukohteen imago on yksi merkittävimmistä kohteen valintaan vaikuttavista tekijöistä, joten profiloituminen esimerkiksi wellness-kylpyläksi on yritykselle eduksi.
Tämä opinnäytetyö on osa kansainvälistä Health and Well-being in Tourism Destination -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa virtuaalista oppimateriaalia kestävän hyvinvointimatkailukohteen kehittämisestä. Kyselytutkimus tehtiin hankkeen yhteistyökumppanin Naantalin Kylpylän nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Sähköiseen kyselyyn saapui 517 vastausta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys liittyy hyvinvointimatkailukohteen asiakkaiden ajatuksiin hyvinvoinnin käsitteistä sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävästä matkailusta. Kyselytutkimus edustaa pääasiassa kvantitatiivista tutkimusta. Tuloksista voidaan päätellä, millaisia odotuksia asiakkailla on hyvinvointimatkailukohteen puitteilta ja palveluilta. Tutkimustulokset esitellään laajennetun wellness-mallin (Müller & Lanz-Kaufmann 2001) ulottuvuuksien mukaan.
Asiakkaat käsittävät hyvinvointimatkailun laajana kokonaisuutena. Wellnessin ajatellaan tarkoittavan hyvinvointia tai jotain sen muotoa. Terveyttä edistävälle matkailulle on kysyntää Suomessa. Etenkin kylpylämatkat ovat edelleen suosittuja. Sauna- ja uima-allasmahdollisuuksia arvostetaan osana palvelutarjontaa. Hyvinvointimatkailukohteen imago on yksi merkittävimmistä kohteen valintaan vaikuttavista tekijöistä, joten profiloituminen esimerkiksi wellness-kylpyläksi on yritykselle eduksi.