Improvisaatio soitonopetuksen ja musiikin ryhmäopetuksen välineenä : esimerkkejä improvisaatioharjoitteiden sovelluksesta musiikin opetuksessa
Karppi, Lotta (2013)
Karppi, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721544
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: kirjallisesta tutkielmasta ja kahdesta improvisaatio työpajasta. Työn kirjallisessa osassa pohdin miten improvisaatioharjoitteita voi käytännössä soveltaa soitonopetuksessa ja musiikin ryhmäopetuksessa. Musiikin ryhmäopetuksella tarkoitan musiikin perusteet-ryhmiä, orkestereita, kuoroja ja soitinryhmiä.
Esittelen työssäni ongelmalähtöisesti esimerkkitilanteita musiikinohjaajan ja soitonopettajan työstä. Esitän vaihtoehtoisia ratkaisumalleja haastaviin oppimistilanteisiin soveltamalla oppimiani ja kehittelemiäni improvisaatioharjoitteita. Improvisaatiolla en tarkoita pelkästään jazz-improvisaatiota, vaan käsittelen termiä sen laajemmassa merkityksessä, jossa musiikinopiskelija tuottaa ääntä ilman suunnitelmaa, ilman nuotteja, vapaasti tai annetuissa raameissa. Olen käyttänyt improvisaatioharjoitteita opetustyössä. Nämä kokemukset ovat innoittaneet minua kokoamaan opinnäytetyöhöni pedagogista pohdintaa harjoitteiden käytöstä ja niiden funktiosta musiikin yksilö- ja ryhmäopetuksessa.
Toivon, että pohdintani toimii inspiraationa pedagogeille ja musiikin ystäville madaltaen kynnystä kokeilla erilaisia improvisaatiota sisältäviä lähestymistapoja musiikin opettamiseen.
Esittelen työssäni ongelmalähtöisesti esimerkkitilanteita musiikinohjaajan ja soitonopettajan työstä. Esitän vaihtoehtoisia ratkaisumalleja haastaviin oppimistilanteisiin soveltamalla oppimiani ja kehittelemiäni improvisaatioharjoitteita. Improvisaatiolla en tarkoita pelkästään jazz-improvisaatiota, vaan käsittelen termiä sen laajemmassa merkityksessä, jossa musiikinopiskelija tuottaa ääntä ilman suunnitelmaa, ilman nuotteja, vapaasti tai annetuissa raameissa. Olen käyttänyt improvisaatioharjoitteita opetustyössä. Nämä kokemukset ovat innoittaneet minua kokoamaan opinnäytetyöhöni pedagogista pohdintaa harjoitteiden käytöstä ja niiden funktiosta musiikin yksilö- ja ryhmäopetuksessa.
Toivon, että pohdintani toimii inspiraationa pedagogeille ja musiikin ystäville madaltaen kynnystä kokeilla erilaisia improvisaatiota sisältäviä lähestymistapoja musiikin opettamiseen.