Työpisteiden käyttöhavainnointi ja tilaratkaisujen haastekohtien tunnistaminen Jyväskylän ammattikorkeakoulun Lutakon kampuksella
Äijälä, Jyri (2013)
Äijälä, Jyri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun työpisteiden ja työtilojen käyttöasteita sekä tilaratkaisuihin liittyviä käyttäjänäkemyksiä. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityisesti huomiota opettajien työpisteiden käyttöasteisiin ja heidän antamaansa palautteeseen.
Käyttöastehavainnointi toteutettiin havainnoimalla tutkimukseen valittujen työpisteiden käyttöä kolme kertaa päivässä, kahdeksan arkipäivää kestäneen havainnointijakson ajan. Käyttäjien näkemyksien keräämiseen hyödynnettiin kyselylomakkeita ja teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kahdeksan henkilöä ja kyselylomakkeen palautti 66 vastaajaa. Työpisteiden ja –tilojen käyttöön liittyviä havainnointimerkintöjä tutkimuksessa kertyi yli 4 000.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin huhti-toukokuun vaihteessa vuonna 2013. Tutkimusalueena olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Lutakon kampuksella sijaitsevat työtilat. Tuloksissa selvitettiin käyttöaste-eroja eri tilaratkaisuissa sekä tilaratkaisuista johtuvia haasteita ammattikorkeakouluympäristössä.
Tutkimus antoi selkeää informaatiota käyttöasteista, niin tilaratkaisujen kuin eri yksiköiden välillä. Tilatehokkuusvertailusta selvisi nimeämättömien työpisteiden olevan tilatehokkuudellisesti paras vaihtoehto. Ratkaisun sopivuus ammattikorkeakouluympäristöön jäi tutkimuksessa avoimeksi. Käyttäjien näkemyksissä yhden ja kahden hengen työtilat sopivat parhaiten opetushenkilökunnan työskentelyyn. Selkein haaste Lutakon kampuksella oli yksilö- ja pienryhmäohjaustilojen puute. Positiivista palautetta kampuksen työtilat saivat käyttäjiltä etenkin terveestä sisäilmasta. Tutkimuksessa kerätyt käyttöastetiedot ja käyttäjien näkemykset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä tulevissa kehitysprojekteissa. Toimeksiantaja voi myös hyödyntää havainnointimenetelmän jatkokehitysehdotuksia ja toteuttaa tehokasta käyttöastehavainnointia muissa kohteissa.
Käyttöastehavainnointi toteutettiin havainnoimalla tutkimukseen valittujen työpisteiden käyttöä kolme kertaa päivässä, kahdeksan arkipäivää kestäneen havainnointijakson ajan. Käyttäjien näkemyksien keräämiseen hyödynnettiin kyselylomakkeita ja teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kahdeksan henkilöä ja kyselylomakkeen palautti 66 vastaajaa. Työpisteiden ja –tilojen käyttöön liittyviä havainnointimerkintöjä tutkimuksessa kertyi yli 4 000.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin huhti-toukokuun vaihteessa vuonna 2013. Tutkimusalueena olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Lutakon kampuksella sijaitsevat työtilat. Tuloksissa selvitettiin käyttöaste-eroja eri tilaratkaisuissa sekä tilaratkaisuista johtuvia haasteita ammattikorkeakouluympäristössä.
Tutkimus antoi selkeää informaatiota käyttöasteista, niin tilaratkaisujen kuin eri yksiköiden välillä. Tilatehokkuusvertailusta selvisi nimeämättömien työpisteiden olevan tilatehokkuudellisesti paras vaihtoehto. Ratkaisun sopivuus ammattikorkeakouluympäristöön jäi tutkimuksessa avoimeksi. Käyttäjien näkemyksissä yhden ja kahden hengen työtilat sopivat parhaiten opetushenkilökunnan työskentelyyn. Selkein haaste Lutakon kampuksella oli yksilö- ja pienryhmäohjaustilojen puute. Positiivista palautetta kampuksen työtilat saivat käyttäjiltä etenkin terveestä sisäilmasta. Tutkimuksessa kerätyt käyttöastetiedot ja käyttäjien näkemykset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä tulevissa kehitysprojekteissa. Toimeksiantaja voi myös hyödyntää havainnointimenetelmän jatkokehitysehdotuksia ja toteuttaa tehokasta käyttöastehavainnointia muissa kohteissa.