"Vi är alla olika" - att möta det enskilda barnet inom dagvården : En litteraturstudie
Fellman, Jonna (2013)
Fellman, Jonna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621467
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete för Arcada. Målet med mitt examensarbete är att stöda utvecklingen av konceptet i projektet IMPAECT. Projektet är ett EU-projekt inom vilket man kan utföra daghemspraktik med fokus på interkulturell kompetens. I mitt examensarbete fokuserar jag på pedagogens roll i arbetet med invandrarbarn. Syftet med mitt arbete är att erbjuda en djupare kunskap för daghemspedagoger i bemötandet av invandrarbarn och vad man ska ta i beaktande i den pedagogiska verksamheten med invandrarbarn. Genom att använda mig av en litteraturstudie svarar jag på dessa frågor: 1. Hur kan pedagoger använda sig av ett interkulturellt perspektiv i den pedagogiska verksamheten med invandrarbarn? 2. Vilka arbetsmetoder kan pedagoger använda sig av i en interkulturell miljö på daghemmet? För att svara på mina frågeställningar har jag använt mig av vetenskapliga artiklar som berör arbetsmetoder på ett interkulturellt daghem samt kulturell medvetenhet bland pedagoger. Ett kriterium gällande mina artiklar är att de är publicerade under de senaste tio åren. Resultatet visar på vikten av pedagogernas förhållningssätt till olikheter i processen att undvika fördomar. Hur pedagoger väljer att bemöta olikheter kan inverka på barnens identitetsutveckling. Pedagogerna bör även ta i beaktande mångfalden bland barnen i de dagliga aktiviteterna. Exempel på arbetsmetoder kan vara högläsning, genom vilken kunskap om olika kulturer kan förmedlas, sagostunder och samtal. Barnens olika språk borde också tas i beaktande i de dagliga aktiviteterna. Föräldrars kunskap borde även tas i beaktande och leda till ett effektivare samarbete mellan daghemmet och föräldrarna. This degree thesis is a commission work for Arcada. The aim with my degree thesis is to function as a sup-port of the concept in the IMPAECT project. The project is an EU-project within you can do a practical training at a day care center with focus on intercultural competence. In my degree thesis I am focusing on the role as preschool teacher when working with immigrant children. The purpose with my study is to offer a deeper understanding for preschool teachers in approaching immigrant children and what to think about in the pedagogic activity with immigrant children. By using a literature review I am answering these research questions: 1. How can preschool teachers use an intercultural perspective in the pedagogic activity with immigrant children? 2. Which working methods can preschool teachers use within an intercultural environment? To answer the questions I have used scientific articles which involve working methods in an intercultural day care center and cultural consciousness among preschool teachers. One criterion when it comes to my articles is that they are published during the last ten years. The result of the study shows the importance of preschool teachers’ approach to differences in the process to avoid prejudices. How the preschool teachers decide to respond to immigrant children will affect the children's identity development. Preschool teachers should also take into account the diversity among the children in the daily activities. Examples on working methods may include reading aloud to children, through knowledge about different cultures can be thought. Other examples on working methods are storytelling and conversations with children. It is also of importance to notice the children's different languages in the activities. The parents’ knowledge should also be taking into account and lead to a more effective cooperation between the day care center and the parents.