Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

FOOTBALL BRAND IMAGE AT THE EURO 2012

Avila, Rocco; Jokiranta, Konsta (2013)

Avaa tiedosto
Opiskelijat_KonstaRocco.pdf (708.9Kt)
Lataukset: 


Avila, Rocco
Jokiranta, Konsta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721523
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kansainvälisen jalkapallofanin mielikuvia jalkapallosta sekä heidän arvorakennettaan. Tämän lisäksi opinnäytetyössä osoitetaan kuinka kansainvälisen jalkapallofanin arvorakenne ja mielikuvat jalkapallosta kohtaavat.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon vastattiin sekä paperiversiona että sähköisenä versiona. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2012 jalkapallon EM-kilpailussa Puolan kahdessa kaupungissa, Gdanskissa ja Sopotissa. Haastattelut toteutettiin molempien kaupunkien keskustoissa sekä kisoja varten rakennetulla Fan Park –alueella Gdanskissa. Vastauksia kerättiin yhteensä 344 kappaletta. Haastattelulomake perustui Shalom Schwartzin arvoteoriaan, ja siinä kysymykset koskevat jalkapallon brändin imagoa sekä vastaajan arvomaailmaa. Tulokset on esitelty tilastollisilla menetelmillä ja niiden analysoinnissa käytettiin sähköistä Webropol –ohjelmistoa.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että kysytyistä adjektiiveista vastaajat liittivät kansainvälisen, hauskan, jännittävän, perinteisen sekä kunnianhimoisen kuvaamaan vahviten jalkapalloa. Eri kansallisuuksien, ikäryhmien sekä sukupuolten välillä ei ilmennyt huomattavia eroavaisuuksia. Vahvimmat arvot vastaajan arvorakenteessa olivat hedonismi, hyväntahtoisuus, turvallisuus sekä universalismi. Tulokset
osoittavat, että jalkapallofanin omalla arvorakenteella ja sillä, millaiseksi hän kokee jalkapallon brändin imagon, ei ole suoranaista yhteyttä. Kansainvälisen jalkapallofanin on kuitenkin mahdollista saavuttaa jalkapallon kautta ne asiat, mitkä hän kokee omassa elämässään itselleen tärkeäksi.

Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää urheilutapahtumissa, missä tutkitaan kyseisen urheilulajin brändin sekä urheilufanin arvorakenteen yhteyttä. Jalkapallon brändin imagon koostumusta voidaan tutkia vielä tarkemmin hyväksikäyttäen tämän tutkimuksen, FIFA World Cup 2010 sekä tulevan FIFA World
Cup 2014 tutkimuksesta saatavia havaintoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste