”Varmasti monella tavalla ja tasolla tullu selkeämmiksi ne omat tunteet” : Kokemuksia EASEL® tunnekasvatuksesta hevosten avulla
Hänninen, Inga-Elina; Kärkkäinen, Lotta (2013)
Hänninen, Inga-Elina
Kärkkäinen, Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksia EASEL® -työmuodosta ja tunnekasvatuksesta hevosten avulla. Opinnäytetyössä haluttiin kuulla kokemuksia EASELin hyödyntämismahdollisuuksista lastensuojelussa. Tavoitteena oli tehdä EASELia tunnetummaksi ja näkyvämmäksi työmenetelmäksi. Yhteistyössä tutkimuksessa oli lastensuojelupalveluja tuottava yritys, joka mahdollisti haastattelut. Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin lastensuojelua yleisesti sekä avohuollon että sijaishuollon näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyöhön on koottu teoriaa tunnekasvatuksesta ja EASELista sekä sen taustalla olevista periaatteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelujen pohjana oli kaksi pääteemaa, kokemukset EASELista ja EASELin näkyminen arjessa. Tutkimuksessa haastateltiin EASELia hyödyntävää lasta, lapsen sijaishuoltopaikan omaohjaajaa sekä EASEL®-ohjaajaa.
EASEL® näyttäytyi tutkimustuloksissa hyödyllisenä menetelmänä ja kokemukset siitä olivat pääosin positiivisia. Haastateltavat innostuivat kertomaan kokemuksiaan hevosista ja muistoistaan tallilla tapahtuneista asioista. Haastateltu nuori koki haastavana erotella, miten EASELissa opitut taidot näkyvät arkielämässä. Sen sijaan sekä omaohjaaja että EASEL®-ohjaaja nostivat esille teemoja, joiden myönteiset vaikutukset näkyivät myös arjessa. EASEL® nähtiin hyvänä ja hyödyllisenä menetelmänä, jota voisi hyödyntää entistä enemmänkin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelujen pohjana oli kaksi pääteemaa, kokemukset EASELista ja EASELin näkyminen arjessa. Tutkimuksessa haastateltiin EASELia hyödyntävää lasta, lapsen sijaishuoltopaikan omaohjaajaa sekä EASEL®-ohjaajaa.
EASEL® näyttäytyi tutkimustuloksissa hyödyllisenä menetelmänä ja kokemukset siitä olivat pääosin positiivisia. Haastateltavat innostuivat kertomaan kokemuksiaan hevosista ja muistoistaan tallilla tapahtuneista asioista. Haastateltu nuori koki haastavana erotella, miten EASELissa opitut taidot näkyvät arkielämässä. Sen sijaan sekä omaohjaaja että EASEL®-ohjaaja nostivat esille teemoja, joiden myönteiset vaikutukset näkyivät myös arjessa. EASEL® nähtiin hyvänä ja hyödyllisenä menetelmänä, jota voisi hyödyntää entistä enemmänkin.