Tutorin oppaan laatiminen Haagan-toimipisteelle
Lindroos, Niklas (2013)
Lindroos, Niklas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Tutorin oppaan laatiminen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Haagan-toimipisteelle. Tutorointi toimi Haagassa vuosia lähinnä suullisena perinteenä. Onnistuneeseen tutorointiin tarvitaan viestintää. Viestinnän ansiosta tieto liikkuu vastuututoreilta tutoreille ja heiltä opiskelijoille sekä päinvastaiseen suuntaan ja myös poikittain. Myös hyvien käytäntöjen säilyttämiseen ja siirtämiseen tutoreilta toiselle tarvitaan viestintää, ja nimenomaan kirjallista viestintää. Siksi haluttiin taltioida Haagan tutorointikäytännöt oppaaksi.
Oppaan tavoite on tuoda uusille tutoreille tietoa opiskelijoiden perehdyttämisestä, ryhmäytymisestä ja muusta tutoroinnista. Opas tehtiin käyttäen hyväksi havainnointia, haastatteluja ja kokemuksia vanhan vastuututorin tietojen pohjalta. Lisäksi haettiin palautetta oppaan eri versioihin Haagan-toimipisteen nykyisiltä vastuuopettaja- ja opiskelijatutoreilta sekä vanhalta tutorilta ja vastuuopettajatutorilta. Työ on rajattu koskemaan Suomen ammattikorkeakouluja ja niiden opiskelijaohjausta.
On tärkeää miettiä, kenelle teksti kirjoitetaan ja mitä he sillä tekevät? On myös tärkeää miettiä, mitä itse kirjoittajana haluaa tekstin antavan lukijalle eli mikä on kirjoittajan syy ja pyrkimys kirjoittaa. Optimaalisessa tilanteessa molempien tarpeet tarttua tekstiin kohtaavat ja päinvastoin. Pahimmassa tapauksessa lukija ei edes löydä etsimäänsä tietoa kirjoittajan tekstistä. Tekstin toimimiseen tarvitaan siis perusteellista lukijoiden tarpeiden kartoitusta, jotta se toimii. Näin tehtiin myös Haagan Tutorin opas.
Tutorin opas julkaistaan sähköisenä versiona joulukuussa 2013 HAAGA-HELIAn MyNetiin opiskelijoille ja intranetiin opettajille. Sähköinen versio valitiin päivitettävyyden helppouden takia. Tutorin oppaan saa myös tulostettua A5-kokoisena taskuoppaana jos tarve vaatii.
Saadun palautteen perusteella opas sisältää kaiken tarvittavan. Todellinen palaute oppaan toimivuudesta saadaan vasta sitten, kun oppaat pääsevät tutoreiden käsiin ja he ryhtyvät käyttämään niitä.
Oppaan tavoite on tuoda uusille tutoreille tietoa opiskelijoiden perehdyttämisestä, ryhmäytymisestä ja muusta tutoroinnista. Opas tehtiin käyttäen hyväksi havainnointia, haastatteluja ja kokemuksia vanhan vastuututorin tietojen pohjalta. Lisäksi haettiin palautetta oppaan eri versioihin Haagan-toimipisteen nykyisiltä vastuuopettaja- ja opiskelijatutoreilta sekä vanhalta tutorilta ja vastuuopettajatutorilta. Työ on rajattu koskemaan Suomen ammattikorkeakouluja ja niiden opiskelijaohjausta.
On tärkeää miettiä, kenelle teksti kirjoitetaan ja mitä he sillä tekevät? On myös tärkeää miettiä, mitä itse kirjoittajana haluaa tekstin antavan lukijalle eli mikä on kirjoittajan syy ja pyrkimys kirjoittaa. Optimaalisessa tilanteessa molempien tarpeet tarttua tekstiin kohtaavat ja päinvastoin. Pahimmassa tapauksessa lukija ei edes löydä etsimäänsä tietoa kirjoittajan tekstistä. Tekstin toimimiseen tarvitaan siis perusteellista lukijoiden tarpeiden kartoitusta, jotta se toimii. Näin tehtiin myös Haagan Tutorin opas.
Tutorin opas julkaistaan sähköisenä versiona joulukuussa 2013 HAAGA-HELIAn MyNetiin opiskelijoille ja intranetiin opettajille. Sähköinen versio valitiin päivitettävyyden helppouden takia. Tutorin oppaan saa myös tulostettua A5-kokoisena taskuoppaana jos tarve vaatii.
Saadun palautteen perusteella opas sisältää kaiken tarvittavan. Todellinen palaute oppaan toimivuudesta saadaan vasta sitten, kun oppaat pääsevät tutoreiden käsiin ja he ryhtyvät käyttämään niitä.