Elämyksellinen myymäläympäristön suunittelu : Case tuotteistaminen PTV-Team Oy:lle
Ropponen, Eveliina; Häkkinen, Maria (2013)
Ropponen, Eveliina
Häkkinen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321152
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan elämyksellistä myymäläympäristön suunnittelua. Kiinnitämme huomiota asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja sen muutoksiin elämyksellisessä myymäläympäristössä. Keskitymme myymälän fyysisen ympäristön suunnittelun keinoihin ja elämyksen viiteen peruselementtiin.
Haluamme tuotteistaa elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelun mainostoimisto PTV-Team Oy:lle. Näemme, että elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelua tarjoavalle yritykselle on tyhjä markkinarako. Tutkimuksen tavoitteena on todeta että, elämyksellisyyden lisääminen myymäläympäristösuunnitteluun on kannattava teko myymälälle. Tavoitteena on kerätä ammattitaitoa elämyksellisessä myymäläympäristön suunnittelussa ja paketoida se myyntivalmiiksi tuotteeksi.
Asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myymäläympäristön suunnittelua tutkitaan teoriatiedon pohjalta kehitetyillä haastatteluilla. Haastatteluja on kolme kappaletta, joista yksi on myymälöiden asiakkaille, yksi myymälöiden johdolle ja yksi myymäläsuunnittelun ammattilaiselle. Tutkimuksen pohjalta tehdään Tuotteistamisen canvas, johon kerätään kaikki tutkimuksesta tullut tietotaito
Haluamme tuotteistaa elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelun mainostoimisto PTV-Team Oy:lle. Näemme, että elämyksellisen myymäläympäristön suunnittelua tarjoavalle yritykselle on tyhjä markkinarako. Tutkimuksen tavoitteena on todeta että, elämyksellisyyden lisääminen myymäläympäristösuunnitteluun on kannattava teko myymälälle. Tavoitteena on kerätä ammattitaitoa elämyksellisessä myymäläympäristön suunnittelussa ja paketoida se myyntivalmiiksi tuotteeksi.
Asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myymäläympäristön suunnittelua tutkitaan teoriatiedon pohjalta kehitetyillä haastatteluilla. Haastatteluja on kolme kappaletta, joista yksi on myymälöiden asiakkaille, yksi myymälöiden johdolle ja yksi myymäläsuunnittelun ammattilaiselle. Tutkimuksen pohjalta tehdään Tuotteistamisen canvas, johon kerätään kaikki tutkimuksesta tullut tietotaito