Keskittäjäasiakkaan markkinointimateriaalien kehittäminen Hämeenlinnan Seudun Osuuspankissa
Sajalahti, Hanni (2013)
Sajalahti, Hanni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821684
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin keskittäjäasiakkaan markkinointimateriaaleja ja tehtiin tuloksien perusteella kehitysehdotuksia niihin. Hämeenlinnan Seudun Osuuspankki koki tarpeelliseksi tutkia omat markkinointimateriaalinsa ja tehdä niihin kehitystoimia, jotka selkiyttävät keskittäjäasiakkuutta niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin.
Opinnäytetyössä käytettiin teoriana suomalaisiin ja kansainvälisiin teoksiin sekä artikkeleihin perustuvaa tietoa kanta-asiakasmarkkinoinnista ja hyvän markkinointimateriaalin ominaisuuksista. Lisäksi käytettiin Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin omaa materiaalia intranetistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen, sillä se tuki parhaiten opinnäytetyön tutkimusongelmaa. Aineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua, ja sen kohdejoukko valittiin harkinnanvaraisesti Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin myyntihenkilöstöstä. Lisäksi benchmarkingin avulla tutkittiin S-Pankkia ja S-bonuksia.
Teemahaastattelun perusteella osa nykyisistä markkinointimateriaaleista koettiin monimutkaisiksi ja niihin esitettiin kehitysehdotuksia. Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin tulisi kehittää keskittäjäasiakkuudesta kuva markkinointimateriaaleihin, josta saisi yhdellä silmäyksellä käsityksen asiasta.
Opinnäytetyössä käytettiin teoriana suomalaisiin ja kansainvälisiin teoksiin sekä artikkeleihin perustuvaa tietoa kanta-asiakasmarkkinoinnista ja hyvän markkinointimateriaalin ominaisuuksista. Lisäksi käytettiin Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin omaa materiaalia intranetistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen, sillä se tuki parhaiten opinnäytetyön tutkimusongelmaa. Aineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua, ja sen kohdejoukko valittiin harkinnanvaraisesti Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin myyntihenkilöstöstä. Lisäksi benchmarkingin avulla tutkittiin S-Pankkia ja S-bonuksia.
Teemahaastattelun perusteella osa nykyisistä markkinointimateriaaleista koettiin monimutkaisiksi ja niihin esitettiin kehitysehdotuksia. Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin tulisi kehittää keskittäjäasiakkuudesta kuva markkinointimateriaaleihin, josta saisi yhdellä silmäyksellä käsityksen asiasta.