Sosiaalisesti estynyt lapsi päiväkodissa
Karva, Annemari (2013)
Karva, Annemari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on temperamentiltaan sosiaalisesti estynyt lapsi päiväkodissa ja miten hänet kohdataan. Opinnäytetyössä keskityttiin temperamenttioppiin, erityisesti temperamenttipiirteeseen sosiaalinen estyneisyys sekä siihen, millaisia käytännön keinoja päiväkodin henkilökunnalla on sosiaalisesti estyneen lapsen kohtaamiseen. Tavoitteena oli antaa temperamenttiaiheelle enemmän näkyvyyttä päivähoitoalalla, jolle sosionomi (AMK) voi työtehtävissään sijoittua. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui viisi varhais-kasvattajaa ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Sosiaalinen estyneisyys on synnynnäinen, lähes muuttumaton temperamenttipiirre. Se kuvaa sitä toimintatyyliä ja reagointitapaa, miten lapsi kokee uuden tilanteen. Sosiaaliseen estyneisyyteen liittyviä tekijöitä voidaan löytää myös perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksesta. Tärkeätä olisi tunnistaa kyseinen temperamenttipiirre, jotta sosiaalisesti estynyttä lasta voitaisiin tukea hänen ominaista temperamenttiaan kunnioittaen. Tutkimuksessa korostui sosiaalisesti estyneen lapsen vetäytyminen ja sulkeutuminen uudessa ja lapsen epämiellyttäväksi kokemassa tilanteessa. Tämä korostui erityisesti suurissa toimintaryhmissä.
Tutkimustuloksissa korostui toiminnan suunnittelu ja ohjaus. Erityisen tärkeinä pidettiin myös lapsen ominaispiirteiden huomioimista, kasvattajan itsetuntemusta ja tunnekasvatusta.
Sosiaalinen estyneisyys on synnynnäinen, lähes muuttumaton temperamenttipiirre. Se kuvaa sitä toimintatyyliä ja reagointitapaa, miten lapsi kokee uuden tilanteen. Sosiaaliseen estyneisyyteen liittyviä tekijöitä voidaan löytää myös perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksesta. Tärkeätä olisi tunnistaa kyseinen temperamenttipiirre, jotta sosiaalisesti estynyttä lasta voitaisiin tukea hänen ominaista temperamenttiaan kunnioittaen. Tutkimuksessa korostui sosiaalisesti estyneen lapsen vetäytyminen ja sulkeutuminen uudessa ja lapsen epämiellyttäväksi kokemassa tilanteessa. Tämä korostui erityisesti suurissa toimintaryhmissä.
Tutkimustuloksissa korostui toiminnan suunnittelu ja ohjaus. Erityisen tärkeinä pidettiin myös lapsen ominaispiirteiden huomioimista, kasvattajan itsetuntemusta ja tunnekasvatusta.
