Market research for a business plan : a child-friendly cafeteria
Rundberg, Janika (2013)
Rundberg, Janika
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on nähdä onko Turussa tarvetta lapsiystävälliselle ja terveellisiä välipalavaihtoehtoja tarjoavalle kahvilalle. Opinnäytetyön kirjoittajalla on mahdollisuus aloittaa yritys, jos tämä markkinakartoitus todistaa että liikeidealle olisi tarpeeksi kysyntää ja riskit eivät olisi liian suuret. Kirjoittaja halusi tietää kokevatko muut vanhemmat samoin kuin hän kahviloiden nykytilasta lapsiperheiden kannalta, epäterveellisten välipalojen ja lapsille soveltumattoman ympäristön ollen suurimpia puutteita nykytilanteessa.
Opinnäytetyön teoria keskittyy suurimmaksi osaksi markkinointiin, sivuten myös liiketoimintasuunnittelua sen ollessa yksi iso tekijä aiheelle. Teoriaa on hyödynnetty projektin toteutuksessa suurelta osin.
Aiheen suunnittelu alkoi jo kirjoittajan ollessa äitiyslomalla vuonna 2010, mutta todellinen työ alkoi vasta marraskuussa 2013 kun mielipidekysely julkaistiin muutamassa sosiaalisen median vanhempainryhmässä. Kysely oli auki viisi päivää, jonka aikana kerättiin vastaukset 52 vanhemmalta. Näihin mielipiteisiin pohjautuen lähdettiin rakentamaan markkinakartoitusta tälle liiketoimintasuunnitelmalle.
Kerättyjen tietojen ja tutkimustulosten analysointi osoitti, että markkinoilla tuntuu olevan tilaa kyseiselle liiketoimintasuunnitelmalle. Riskejä luonnollisesti on, joten niihin tulisi varautua jo suunnitteluvaiheessa ja yrittäjällä tulisi olla toimiva ja ajantasainen poistumissuunnitelma jotta mahdollisten ongelmien ilmetessä olisi mahdollisimman helppoa ja riskitöntä poistua markkinoilta
Opinnäytetyön teoria keskittyy suurimmaksi osaksi markkinointiin, sivuten myös liiketoimintasuunnittelua sen ollessa yksi iso tekijä aiheelle. Teoriaa on hyödynnetty projektin toteutuksessa suurelta osin.
Aiheen suunnittelu alkoi jo kirjoittajan ollessa äitiyslomalla vuonna 2010, mutta todellinen työ alkoi vasta marraskuussa 2013 kun mielipidekysely julkaistiin muutamassa sosiaalisen median vanhempainryhmässä. Kysely oli auki viisi päivää, jonka aikana kerättiin vastaukset 52 vanhemmalta. Näihin mielipiteisiin pohjautuen lähdettiin rakentamaan markkinakartoitusta tälle liiketoimintasuunnitelmalle.
Kerättyjen tietojen ja tutkimustulosten analysointi osoitti, että markkinoilla tuntuu olevan tilaa kyseiselle liiketoimintasuunnitelmalle. Riskejä luonnollisesti on, joten niihin tulisi varautua jo suunnitteluvaiheessa ja yrittäjällä tulisi olla toimiva ja ajantasainen poistumissuunnitelma jotta mahdollisten ongelmien ilmetessä olisi mahdollisimman helppoa ja riskitöntä poistua markkinoilta