Urheiluseura Hatsinan sponsoriyhteistyö ja markkinointiviestintä
Nissinen, Sanna (2013)
Nissinen, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120866
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli toimeksiantajana toimivan urheiluseura Hatsinan markkinoinnin tehostaminen ja sponsoriyhteistyön kehittäminen. Tavoitteen saavuttamiseksi laadin seuralle alustavan markkinointiviestintäsuunnitelman. Tutkimusongelmani oli, miten tehostaa urheiluseuran markkinointia ja lisätä sponsorituloja.
Urheiluseura Hatsina Ry on mikkeliläinen salibandyseura, joka on perustettu vuonna 1979. Seura on tällä hetkellä Mikkelin suurin urheiluseura 350 pelaajan, yli 100 toimihenkilön ja 600 jäsenen voimin. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen auttaa seuraa kehittämään viestintää ja lisäämään näkyvyyttä, mikä edes auttaa seuran talouden kasvattamista.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä ja urheilumarkkinoinnista. Urheilumarkkinoinnissa keskityn pitkälti sponsorointiin. Toteuttamassani tutkimuksessa käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutin tutkimuksen syksyllä 2013 haastattelemalla yritysten markkinoinnista ja sponsoroinnista vastaavia henkilöitä ja teettämällä kyselyn seuran pelaajille, vanhemmille ja toimihenkilöille. Haastattelemani viisi (5) yritystä ovat mikkeliläisiä yrityksiä ja organisaatioita. Seurakyselyn jaoin joukkueenjohtajien ja valmentajien välityksellä kymmenelle joukkueelle edustusjoukkueista D- junioreihin ja vastauksia sain yhteensä 65.
Saamieni tutkimustulosten perusteella sponsoriyhteistyö eri organisaatioissa on tänä päivänä suunniteltua ja harkittua liiketoimintaa. Sponsorointi on vastavuoroista yhteistyötä kohteen ja yrityksen välillä, jossa molempien tulee hyötyä yhteistyöstä ja edesauttaa toisiaan saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Yrityksille ei riitä pelkkä mainostilan osto, vaan yhteistyön sisällön täytyy olla muutakin. Kvantitatiivisessa tutkimuksessani selvisi, että sponsoriyhteistyöstä Hatsinan kanssa kieltäydytään pääasiassa siksi, ettei yhteistyöstä koeta saavan hyötyä. Seuran tulisikin suunnitella sponsoriyhteistyönsä sisällöllisesti paremmin ja tarjota yhteistyöstä yritykselle vastinetta.
Urheiluseura Hatsina Ry on mikkeliläinen salibandyseura, joka on perustettu vuonna 1979. Seura on tällä hetkellä Mikkelin suurin urheiluseura 350 pelaajan, yli 100 toimihenkilön ja 600 jäsenen voimin. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen auttaa seuraa kehittämään viestintää ja lisäämään näkyvyyttä, mikä edes auttaa seuran talouden kasvattamista.
Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä ja urheilumarkkinoinnista. Urheilumarkkinoinnissa keskityn pitkälti sponsorointiin. Toteuttamassani tutkimuksessa käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutin tutkimuksen syksyllä 2013 haastattelemalla yritysten markkinoinnista ja sponsoroinnista vastaavia henkilöitä ja teettämällä kyselyn seuran pelaajille, vanhemmille ja toimihenkilöille. Haastattelemani viisi (5) yritystä ovat mikkeliläisiä yrityksiä ja organisaatioita. Seurakyselyn jaoin joukkueenjohtajien ja valmentajien välityksellä kymmenelle joukkueelle edustusjoukkueista D- junioreihin ja vastauksia sain yhteensä 65.
Saamieni tutkimustulosten perusteella sponsoriyhteistyö eri organisaatioissa on tänä päivänä suunniteltua ja harkittua liiketoimintaa. Sponsorointi on vastavuoroista yhteistyötä kohteen ja yrityksen välillä, jossa molempien tulee hyötyä yhteistyöstä ja edesauttaa toisiaan saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Yrityksille ei riitä pelkkä mainostilan osto, vaan yhteistyön sisällön täytyy olla muutakin. Kvantitatiivisessa tutkimuksessani selvisi, että sponsoriyhteistyöstä Hatsinan kanssa kieltäydytään pääasiassa siksi, ettei yhteistyöstä koeta saavan hyötyä. Seuran tulisikin suunnitella sponsoriyhteistyönsä sisällöllisesti paremmin ja tarjota yhteistyöstä yritykselle vastinetta.