Search word advertising as a part of company's marketing
Eroma, Kalle (2013)
Eroma, Kalle
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821734
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava markkinointikanava. Kaikenkokoiset yritykset siirtävät vähitellen markkinointivarojaan pois muista markkinointikanavista kohti digitaalisia mainosmuotoja, näiden menettäessä suosiotaan ja merkitystään markkinoinnissa. Tämä johtuu osaksi alati muuttuvasta kuluttajakäyttäytymisestä, erityisesti siitä, miten kulutamme eri medioita. Kuluttajat käyttävät yhä enemmän sähköisiä medioita, kuten Internetiä sekä useita sosiaalisia medioita. Täten yrityksille on järkevää ohjata enemmän mainosvaroja kohti näitä kanavia, joita kuluttajat käyttävät yhä enemmän, tai ainakin sisällyttää ne markkinointistrategiaan.
Hakusanamarkkinointi on ollut käytettävissä markkinointiväylänä jo joitakin vuosia, mutta se on kerännyt varsinaista kiinnostusta mainostajien parissa viimeisen viiden vuoden aikana. Tämän hetken suosituin hakukone on Google, joka yhtenä suurimmista yhtiöistä omistaa myös muita mediakanavia, kuten YouTuben. Googlen lisäksi on muitakin hakukoneita, kuten Bing tai Yahoo!, mutta viime vuosien aikana Google on jättänyt ne varjoonsa. Täten tässä tutkimuksessa keskityn Googleen ja sen tarjoamiin hakusanamainonnan mahdollisuuksiin, joista useimmat pätevät myös muihin hakukoneisiin.
Ensin keskityn tutkimuksessani muuttuneisiin mediabudjetteihin, kiinnostukseen digitaalista mediaa kohtaan markkinointiväylänä sekä kuluttajien muuttunutta mediakäyttäytymistä. Tämän jälkeen tarkastelen Googlea yhtiönä sekä hakusanamainonnan palveluntarjoajana.
Tämän jälkeen siirryn tarkastelen hakusanamainonnan perusmekaniikkaa Googlen verkossa, miten hakusanamainokset toimivat, sekä tutkailen mahdollisia ongelmakohtia. Neljännessä osiossa tarkastelen miten yritys voi hyödyntää Googlen hakusanamarkkinointia Suomessa. Tämän jälkeen tarkastelen kannattaako yrityksen ottaa hakusanamarkkinointi osaksi digitaalista markkinointistrategiaansa.
Lopuksi käyn läpi tutkimusmetodeja sekä aineiston luotettavuutta ja laatua.
Hakusanamarkkinointi on ollut käytettävissä markkinointiväylänä jo joitakin vuosia, mutta se on kerännyt varsinaista kiinnostusta mainostajien parissa viimeisen viiden vuoden aikana. Tämän hetken suosituin hakukone on Google, joka yhtenä suurimmista yhtiöistä omistaa myös muita mediakanavia, kuten YouTuben. Googlen lisäksi on muitakin hakukoneita, kuten Bing tai Yahoo!, mutta viime vuosien aikana Google on jättänyt ne varjoonsa. Täten tässä tutkimuksessa keskityn Googleen ja sen tarjoamiin hakusanamainonnan mahdollisuuksiin, joista useimmat pätevät myös muihin hakukoneisiin.
Ensin keskityn tutkimuksessani muuttuneisiin mediabudjetteihin, kiinnostukseen digitaalista mediaa kohtaan markkinointiväylänä sekä kuluttajien muuttunutta mediakäyttäytymistä. Tämän jälkeen tarkastelen Googlea yhtiönä sekä hakusanamainonnan palveluntarjoajana.
Tämän jälkeen siirryn tarkastelen hakusanamainonnan perusmekaniikkaa Googlen verkossa, miten hakusanamainokset toimivat, sekä tutkailen mahdollisia ongelmakohtia. Neljännessä osiossa tarkastelen miten yritys voi hyödyntää Googlen hakusanamarkkinointia Suomessa. Tämän jälkeen tarkastelen kannattaako yrityksen ottaa hakusanamarkkinointi osaksi digitaalista markkinointistrategiaansa.
Lopuksi käyn läpi tutkimusmetodeja sekä aineiston luotettavuutta ja laatua.