Eräoppaan näkyvyyden parantaminen sosiaalisessa mediassa
Pääkkönen, Anni (2013)
Pääkkönen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää pienyrittäjä Eräopas Markku Jokelan näkyvyyttä sosiaalisen median avulla ja tehdä Eräoppaalle sivut sosiaaliseen mediaan. Tavoitteena on saada yrityksen kotisivuille enemmän vierailuita ja toiminnalle kasvua, sekä helpottaa uusien asiakkaiden yhteydenottoa.
Sosiaalisen median avulla yritys luo vankempia siteitä asiakkaisiinsa ja mahdollisesti saa uusia asiakkaita. Potentiaaliset asiakkaat voivat lähestyä yrittäjää ja yritystä helpommin sosiaalisen median avulla. Yhteydenotto helpottuu, kun yrittäjästä saa miellyttävän kuvan sosiaalisen median kautta. Hänestä tulee ”tutumpi”, vaikka henkilöä ei tunne. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden yrittäjän ja kuluttajien väliseen dialogiin, joka luo siteen heidän välilleen, ja antaa myös potentiaalisille asiakkaille mahdollisuuden lukea muiden käyttäjäkokemuksia.
Opinnäytetyö pohjautuu aineistotutkimukseen. Aineistoina käytetään erilaista kirjallisuutta, kotimaista ja hieman myös ulkomaista. Työtä varten on tutkittu laajoja oppimateriaaleja, ja myös täsmällisempää tietokirjallisuutta, jotka käsittelevät opinnäytetyössä olennaisia yksityiskohtia, kuten Facebook. Tähän työhön koin tarpeelliseksi etsiä tietoa yhtälailla myös internetistä, sillä se on olennainen osa opinnäytetyötä, siksi olen tutkinut mm. blogeja ja artikkeleita.
Työssä tutkitaan luontomatkailupalvelua ja sen tärkeimpiä piirteitä. Digimarkkinoinnissa tutkitaan verkon ulottuvuuksia, vertaillaan sosiaalista mediaa tähän tarkoitukseen ja pohditaan kuluttajan ostopäätösprosessia ja sosiaalisen median osaa siinä. Tutkimuksen tuotoksena yritykselle luodaan Facebook-sivut ja laaditaan niistä yrittäjälle käyttöohje.
Sosiaalisen median avulla yritys luo vankempia siteitä asiakkaisiinsa ja mahdollisesti saa uusia asiakkaita. Potentiaaliset asiakkaat voivat lähestyä yrittäjää ja yritystä helpommin sosiaalisen median avulla. Yhteydenotto helpottuu, kun yrittäjästä saa miellyttävän kuvan sosiaalisen median kautta. Hänestä tulee ”tutumpi”, vaikka henkilöä ei tunne. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden yrittäjän ja kuluttajien väliseen dialogiin, joka luo siteen heidän välilleen, ja antaa myös potentiaalisille asiakkaille mahdollisuuden lukea muiden käyttäjäkokemuksia.
Opinnäytetyö pohjautuu aineistotutkimukseen. Aineistoina käytetään erilaista kirjallisuutta, kotimaista ja hieman myös ulkomaista. Työtä varten on tutkittu laajoja oppimateriaaleja, ja myös täsmällisempää tietokirjallisuutta, jotka käsittelevät opinnäytetyössä olennaisia yksityiskohtia, kuten Facebook. Tähän työhön koin tarpeelliseksi etsiä tietoa yhtälailla myös internetistä, sillä se on olennainen osa opinnäytetyötä, siksi olen tutkinut mm. blogeja ja artikkeleita.
Työssä tutkitaan luontomatkailupalvelua ja sen tärkeimpiä piirteitä. Digimarkkinoinnissa tutkitaan verkon ulottuvuuksia, vertaillaan sosiaalista mediaa tähän tarkoitukseen ja pohditaan kuluttajan ostopäätösprosessia ja sosiaalisen median osaa siinä. Tutkimuksen tuotoksena yritykselle luodaan Facebook-sivut ja laaditaan niistä yrittäjälle käyttöohje.