Tapahtumamessujen rooli verkostoitumisessa : Case: Keski-Suomen tapahtumamessut 20.2.2013
Nieminen, Mirva; Heinonen, Suvi (2013)
Nieminen, Mirva
Heinonen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821750
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Action Finlandin Jorma Rannan kanssa. Työn tavoitteena oli järjestää pienet tapahtumamessut Keski-Suomen luovien alojen yrittäjille, analysoida messujen onnistumista sekä olla mukana järjestämässä tapahtumaa. Keski-Suomen tapahtumamessut on pienimuotoinen messutapahtuma, joka järjestettiin kutsuvierastilaisuutena ensimmäisen kerran 20.2.2013 Ravintola Priimuksessa Jyväskylässä. Messujen teemana oli verkostoituminen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin tapahtumien ja messujen järjestämiseen liittyviä toimenpiteitä sekä pohdittiin verkostoitumistyyppejä, syitä ja haasteita. Työssä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelun, havainnoinnin ja kyselylomakkeiden avulla selvitettiin tapahtuman onnistumista. Näytteilleasettajille ja messuvieraille laitettiin erilliset kyselyt. Näytteilleasettajat saivat paperisen version ja messuyleisölle järjestettiin Digium-kysely. Messuyleisöstä 15 vastasi kyselyyn ja näytteilleasettajista 21.
Seuraavaksi esitellään kyselyiden tulokset ja kehitysehdotukset toimeksiantajalle. Tuloksista selviää, että yritykset pitävät verkostoitumista ja verkostokumppaneita tärkeänä ja kyseiselle tapahtumalle on tarvetta Keski-Suomen alueella. Messujen toteutus onnistui kohtalaisen hyvin, vaikka asiakasmäärä jäi odotettua pienemmäksi.
Lopuksi pohdittiin mitä asioita jäi huomaamatta messujen järjestämisessä ja mitä tulee ottaa huomioon seuraavan vuoden tapahtumaa suunniteltaessa. Lopuksi esitellään myös vuoden 2014 messutapahtuma Event Festival, joka on jatkoa Keski-Suomen tapahtumamessuille.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin tapahtumien ja messujen järjestämiseen liittyviä toimenpiteitä sekä pohdittiin verkostoitumistyyppejä, syitä ja haasteita. Työssä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelun, havainnoinnin ja kyselylomakkeiden avulla selvitettiin tapahtuman onnistumista. Näytteilleasettajille ja messuvieraille laitettiin erilliset kyselyt. Näytteilleasettajat saivat paperisen version ja messuyleisölle järjestettiin Digium-kysely. Messuyleisöstä 15 vastasi kyselyyn ja näytteilleasettajista 21.
Seuraavaksi esitellään kyselyiden tulokset ja kehitysehdotukset toimeksiantajalle. Tuloksista selviää, että yritykset pitävät verkostoitumista ja verkostokumppaneita tärkeänä ja kyseiselle tapahtumalle on tarvetta Keski-Suomen alueella. Messujen toteutus onnistui kohtalaisen hyvin, vaikka asiakasmäärä jäi odotettua pienemmäksi.
Lopuksi pohdittiin mitä asioita jäi huomaamatta messujen järjestämisessä ja mitä tulee ottaa huomioon seuraavan vuoden tapahtumaa suunniteltaessa. Lopuksi esitellään myös vuoden 2014 messutapahtuma Event Festival, joka on jatkoa Keski-Suomen tapahtumamessuille.