Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Hellyydel ei ketään pilata!" : Työntekijän hyvät kasvatusvuorovaikutuskäytännöt tukemassa lapsen hyvinvointia vuorohoidossa

Veijonen, Helena (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyokirjasto.pdf (1.087Mt)
Lataukset: 


Veijonen, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työntekijöiden hyvät kasvatusvuorovaikutuskäytännöt tukemassa lapsen hyvinvointia vuorohoidossa. Opinnäytetyö oli osa Perheet 24/7 - tutkimushanketta. Työ oli laadullinen tutkimus ja toimeksiantajana oli Uuraisten kunta.

Tavoitteena oli löytää päivähoidon työntekijöiden kasvatusvuorovaikutuksessa toteuttamia hyviä käytäntöjä, joilla he tukevat lapsen sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Teemoina olivat kasvatuskumppanuuden luominen ja kehittäminen, lapsen kiintymyssuhteen tukeminen, lapsen turvallisuuden ja jatkuvuuden tunteen tukeminen, lapsen yksilöllisyyden ja osallisuuden tukeminen ja tiedonkulku. Haastattelussa oli kymmenen päivähoidon työntekijää kahdesta eri vuoropäiväkodista.

Tutkimus tuotti jokaiseen teemaan työntekijöiden hyviä käytäntöjä, joilla he tukivat lapsen hyvinvointia. Erityisesti kasvatuskumppanuuden luomiseen, lapsen kiintymyssuhteen ja lapsen turvallisuuden ja jatkuvuuden tunteen tukemiseen työntekijöiltä tuli kattavasti sekä konkreettisia hyviä käytäntöjä että kasvatusvuorovaikutustapoja. Hyvinä käytäntöinä olivat muun muassa työntekijän yövuoron pidentäminen, ns. päiväaikuisten ja -lasten sisällyttäminen ryhmiin sekä pienryhmätoiminta. Kasvatusvuorovaikutustapoina korostettiin sylin tarjoamista, lohduttamista, kannustamista, opastamista ja läsnä olevan aikuisen merkitystä.
Kummankin vuoropäiväkodin työntekijät vastasivat haastattelukysymyksiin samansuuntaisesti.

Tutkimuksen mukaan eniten kehitettävää oli kasvatuskumppanuuden kehittämisessä, jotta vanhemmat saadaan enemmän osallistumaan päivähoidon arkeen. Samoin lasten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia päivähoidon arjesta tulee lisätä.

Jatkotutkimusaiheeksi sopii tutkia tapoja, joilla vuoropäivähoidossa olevien alle kolmevuotiaiden lasten turvallisuuden tunnetta lisätään sekä vanhempien ja lasten osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia kehitetään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste