THE PROFILE OF MUSIC CONSUMPTION IN EXERCISE ENVIRONMENT – The profile of music consumption in exercise environment – Music’s impact on exercise enjoyment and motivation
Närhi, Eevi; Halttunen, Matleena (2013)
Närhi, Eevi
Halttunen, Matleena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821762
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä yhdistyi kaksi taustaa - musiikin vaikutus urheilusuorituksiin sekä musiikin vaikutus ihmismieleen ja -kehoon - tutkimuksen selvittäessä millaisia vaikutuksia musiikilla on keskivertokuntoilijan liikuntamotivaatioon ja liikunnasta saavutettavaan nautintoon.
Tutkimuksen lähestymistapa oli deduktiivinen ja se toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen muodossa, asiakaskyselynä kahden eri kuntokeskuksen asiakkaille; Lady Line Hakaniemi, Helsingissä ja Lillie Road Fitness Centre, Lontoossa. Kysely suoritettiin verkossa Webropol-kyselynä sekä
paperiversiona ja analysoitiin Excelin avulla.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että musiikilla on merkittävä vaikutus kuntoilijan motivaatioon ja että liikunnanohjaajat voisivat hyötyä huolellisesta musiikin suunnittelusta liikuntatunneilleen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että parhaan motivaation saavuttamiseksi musiikin valintaan vaikuttavat monet eri tekijät; liikuntamuoto, liikkujien demografinen tausta, nykyiset trendit sekä yksilölliset mieltymykset.
Jotta kyselyn tuloksia voitaisiin parhaiten hyödyntää, kuntokeskusten olisi aiheellista selvitellä asiakaskuntansa musiikkimakua, koska yksilöllisillä musiikkimieltymyksillä on suuri merkitys siihen kuinka tehokkaasti musiikki vaikuttaa motivaatioon ja liikuntanautintoon. Kun yksilölliset
musiikkimieltymykset on selvillä, musiikin huomioonottaminen liikunta-aktiviteetin suunnittelussa voi luoda motivoituneempia ja tyytyväisempiä asiakkaita ja siten myös lisätä asiakasuskollisuutta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli deduktiivinen ja se toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen muodossa, asiakaskyselynä kahden eri kuntokeskuksen asiakkaille; Lady Line Hakaniemi, Helsingissä ja Lillie Road Fitness Centre, Lontoossa. Kysely suoritettiin verkossa Webropol-kyselynä sekä
paperiversiona ja analysoitiin Excelin avulla.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että musiikilla on merkittävä vaikutus kuntoilijan motivaatioon ja että liikunnanohjaajat voisivat hyötyä huolellisesta musiikin suunnittelusta liikuntatunneilleen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että parhaan motivaation saavuttamiseksi musiikin valintaan vaikuttavat monet eri tekijät; liikuntamuoto, liikkujien demografinen tausta, nykyiset trendit sekä yksilölliset mieltymykset.
Jotta kyselyn tuloksia voitaisiin parhaiten hyödyntää, kuntokeskusten olisi aiheellista selvitellä asiakaskuntansa musiikkimakua, koska yksilöllisillä musiikkimieltymyksillä on suuri merkitys siihen kuinka tehokkaasti musiikki vaikuttaa motivaatioon ja liikuntanautintoon. Kun yksilölliset
musiikkimieltymykset on selvillä, musiikin huomioonottaminen liikunta-aktiviteetin suunnittelussa voi luoda motivoituneempia ja tyytyväisempiä asiakkaita ja siten myös lisätä asiakasuskollisuutta.