Vanhan tavaran kaupan myymälämarkkinointi ja sen kehittäminen
Lintunen, Krista (2013)
Lintunen, Krista
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kohdeyrityksenä toimivan Aarre-Aittalan myymälämarkkinoinnin nykytilanne yrittäjän ja itseni näkökulmasta, ja sen jälkeen esittää kehittämis- ja parannusehdotuksia myymälämarkkinoinnin suhteen niin olemassa olevien myymälämarkkinoinnin keinojen osalta kuin toteutettavissa olevien uusien ideoidenkin osalta.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään eri tietolähteistä hankittua teoriatietoa myymälämarkkinoinnin eri muodoista ja keinoista, joita esiintyy kohdeyrityksessä ja joita voidaan hyödyntää myymälän myymälämarkkinoinnissa. Näitä ovat muun muassa näyteikkuna, myymäläympäristö, henkilökunta, tuotteet ja niiden asettelu, äänet, valot ja tuoksut.
Projekti aloitettiin selvittämällä myymälän yrittäjältä sähköpostitse ja haastattelemalla tämän hetkinen myymälämarkkinoinnin tilanne työssä käsiteltyjen myymälämarkkinoinnin muotojen ja keinojen osalta. Lisäksi nykytilannetta selvitettiin itse paikan päällä myymälässä vierailemalla ja havainnoimalla. Yrittäjältä selvitettiin myös yrityksen käyttämät strategiat nykyhetkellä.
Lopuksi työssä esiteltiin kehittämisideoita yrityksen myymälämarkkinoinnin parantamiseksi. Näitä olivat esimerkiksi valaistuksen parantaminen, tuotteiden uudelleen sijoittelu ja myymäläympäristön selkeyttäminen.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään eri tietolähteistä hankittua teoriatietoa myymälämarkkinoinnin eri muodoista ja keinoista, joita esiintyy kohdeyrityksessä ja joita voidaan hyödyntää myymälän myymälämarkkinoinnissa. Näitä ovat muun muassa näyteikkuna, myymäläympäristö, henkilökunta, tuotteet ja niiden asettelu, äänet, valot ja tuoksut.
Projekti aloitettiin selvittämällä myymälän yrittäjältä sähköpostitse ja haastattelemalla tämän hetkinen myymälämarkkinoinnin tilanne työssä käsiteltyjen myymälämarkkinoinnin muotojen ja keinojen osalta. Lisäksi nykytilannetta selvitettiin itse paikan päällä myymälässä vierailemalla ja havainnoimalla. Yrittäjältä selvitettiin myös yrityksen käyttämät strategiat nykyhetkellä.
Lopuksi työssä esiteltiin kehittämisideoita yrityksen myymälämarkkinoinnin parantamiseksi. Näitä olivat esimerkiksi valaistuksen parantaminen, tuotteiden uudelleen sijoittelu ja myymäläympäristön selkeyttäminen.