Asiakastyytyväisyystutkimus case Niklas-Sport Oy
Mattila, Teemu (2013)
Mattila, Teemu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Intersport Koskikeskuksen asiakastyytyväisyys. Tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä myyjien toimintaan, liiketilan siisteyteen ja selkeyteen, tuotevalikoimaan, hintatasoon sekä asioinnin helppouteen. Tutkimuksessa selvitetään myös mitä asioita asiakkaat arvostavat urheiluvälineliikkeessä.
Teoriaosassa käsiteltiin kaupan kilpailukeinoja sekä asiakastyytyväisyyttä ja tyytyväisyyden muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kaupan kilpailukeinoista käytiin läpi niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyden muodostumiseen.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselykaavakkeen avulla. Tutkimuksen perusjoukkona käytettiin Intersport Koskikeskuksen Clubilaisia. Vastauksia saatiin 1159 asiakkaalta. Empiirisessä osassa myös analysoidaan tutkimustulokset.
Tutkimuksen tulosten perusteella Intersport Koskikeskuksen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Laajoihin valikoimiin ja myyjien toimintaa oltiin hyvin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti vaateosaston epälooginen järjestys.
Teoriaosassa käsiteltiin kaupan kilpailukeinoja sekä asiakastyytyväisyyttä ja tyytyväisyyden muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kaupan kilpailukeinoista käytiin läpi niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyden muodostumiseen.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselykaavakkeen avulla. Tutkimuksen perusjoukkona käytettiin Intersport Koskikeskuksen Clubilaisia. Vastauksia saatiin 1159 asiakkaalta. Empiirisessä osassa myös analysoidaan tutkimustulokset.
Tutkimuksen tulosten perusteella Intersport Koskikeskuksen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Laajoihin valikoimiin ja myyjien toimintaa oltiin hyvin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti vaateosaston epälooginen järjestys.
