Henkilöhahmon luominen
Kuitunen, Heini (2013)
Kuitunen, Heini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821833
Tiivistelmä
Elokuvan tärkeimpiä osia ovat henkilöhahmot. Henkilöhahmojen avulla kerrotaan tarina ja he ilmaisevat sanojensa ja pelkän olemassa olonsa avulla minkälainen teema tarinalla on. Kirjallinen opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda ilmi erilaisia näkemyksiä ja tapoja luoda ja kehittää henkilöhahmo. Myös erilaisia ominaisuuksia, jotka voivat korostaa henkilöhahmon erikoisuutta, käytiin läpi. Opinnäytetyössä käytettiin erinäisiä esimerkkejä elokuvista ja erilaisista kirjoista. Tarkoitus oli oppia itse sekä ohjeistaa työssä, minkälaista on aloittaa koko henkilöhahmon luomisprosessi.
Henkilöhahmot eivät pelkästään synny maailmaan vaan he myös kehittyvät tarinan kanssa tai perässä. Ihmiset oppivat elämästä ja virheistään. Oppiminen kehittää luonnetta ja tapa nähdä maailmaa saattaa muuttua vuosien mittaan. Hahmojen kirjoittaminen on yksi tärkeimmistä prosesseista ja mitä enemmän kirjoittaja tietää hahmojen luomisesta sekä kehittymisestä, sen parempi käsikirjoitus. On olemassa eri tapoja kehittää tarinaa, mutta mitkä ovat parhaimpia tapoja? Tarkoitus oli pohtia miten tarina kehittää hahmoa ja päinvastoin.
Kukaan ei kulje yksin tässä maailmassa vaan meillä voi olla sukulaisia tai ystäviä, joiden kanssa olemme enemmän tai vähemmän tekemisissä. Myös henkilöhahmot eivät ole yksin. Useimmiten tarinan konfliktit voivat syntyä henkilöhahmojen välisistä kitkoista tai ristiriidoista. Tarkoitus oli pohtia erinäisiä roolifunktioita sekä vetovoiman ja konfliktin toimivuutta.
Henkilöhahmot eivät pelkästään synny maailmaan vaan he myös kehittyvät tarinan kanssa tai perässä. Ihmiset oppivat elämästä ja virheistään. Oppiminen kehittää luonnetta ja tapa nähdä maailmaa saattaa muuttua vuosien mittaan. Hahmojen kirjoittaminen on yksi tärkeimmistä prosesseista ja mitä enemmän kirjoittaja tietää hahmojen luomisesta sekä kehittymisestä, sen parempi käsikirjoitus. On olemassa eri tapoja kehittää tarinaa, mutta mitkä ovat parhaimpia tapoja? Tarkoitus oli pohtia miten tarina kehittää hahmoa ja päinvastoin.
Kukaan ei kulje yksin tässä maailmassa vaan meillä voi olla sukulaisia tai ystäviä, joiden kanssa olemme enemmän tai vähemmän tekemisissä. Myös henkilöhahmot eivät ole yksin. Useimmiten tarinan konfliktit voivat syntyä henkilöhahmojen välisistä kitkoista tai ristiriidoista. Tarkoitus oli pohtia erinäisiä roolifunktioita sekä vetovoiman ja konfliktin toimivuutta.