Tuomareiden tyytyväisyys Erotuomarikerhon sisäiseen markkinointiin
Pitkäranta, Juuso (2013)
Pitkäranta, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli toimeksiantajan Seinäjoen Erotuomarikerhon sisäisen markkinoinnin onnistuminen. Työn tavoitteena oli tutkia sisäisten asiakkaiden eli jäsenten tyytyväisyys Erotuomarikerhon sisäiseen markkinointiin sekä saada ideoita toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen ydin rakentui sisäisen markkinoinnin, palvelun laadun ja sisäisen palvelun laadun ympärille. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Teorian pohjalta rakennettu kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilla lokakuussa 2013 kaikille Seinäjoen Erotuomarikerhon jäsenille ja vastauksia saatiin yhteensä 45 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 70,3 %.
Tutkimustuloksista selvisi sisäisen markkinoinnin onnistuneen Seinäjoen Erotuomarikerhossa erittäin hyvin. Jokainen kysytty osa-alue sai hyviä tuloksia, mutta myös kehitysvaraa jäi. Tutkimus paljasti jäsenen paikkakunnalla olevan merkitystä tyytyväisyyteen. Erotuomarikerhon yhteistyö ympäryskuntien jäseniin on keskeinen kehittämisalue.
Tutkimus onnistui tavoitteissaan ja antoi Erotuomarinkerhon toiminnan kehittämiseen relevanttia tietoa sisäisten asiakkaiden tyytyväisyydestä ja kehitysideoista. Parhaimmat arviot tulivat tiedottamisen ja koulutusten laadusta sekä Erotuomarikerhon tuesta. Jäsenet toivoivat lisää koulutusta ja palautetta otteluista. Kokeneimpien tuomareiden valtuuttaminen kouluttamiseen olisi järkevää tilanteen parantamiseksi. Jatkotutkimuksena Erotuomarikerhon kannattaisi teettää asiakaskysely ulkoisille asiakkaille eli alueen jalkapalloseuroille.
Opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen ydin rakentui sisäisen markkinoinnin, palvelun laadun ja sisäisen palvelun laadun ympärille. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Teorian pohjalta rakennettu kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilla lokakuussa 2013 kaikille Seinäjoen Erotuomarikerhon jäsenille ja vastauksia saatiin yhteensä 45 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 70,3 %.
Tutkimustuloksista selvisi sisäisen markkinoinnin onnistuneen Seinäjoen Erotuomarikerhossa erittäin hyvin. Jokainen kysytty osa-alue sai hyviä tuloksia, mutta myös kehitysvaraa jäi. Tutkimus paljasti jäsenen paikkakunnalla olevan merkitystä tyytyväisyyteen. Erotuomarikerhon yhteistyö ympäryskuntien jäseniin on keskeinen kehittämisalue.
Tutkimus onnistui tavoitteissaan ja antoi Erotuomarinkerhon toiminnan kehittämiseen relevanttia tietoa sisäisten asiakkaiden tyytyväisyydestä ja kehitysideoista. Parhaimmat arviot tulivat tiedottamisen ja koulutusten laadusta sekä Erotuomarikerhon tuesta. Jäsenet toivoivat lisää koulutusta ja palautetta otteluista. Kokeneimpien tuomareiden valtuuttaminen kouluttamiseen olisi järkevää tilanteen parantamiseksi. Jatkotutkimuksena Erotuomarikerhon kannattaisi teettää asiakaskysely ulkoisille asiakkaille eli alueen jalkapalloseuroille.