Kuluttajien odotukset kotityöpalveluille Pohjois-Karjalassa
Maaranen, Eija (2013)
Maaranen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921896
Tiivistelmä
Alueelliset ja valtakunnalliset hankkeet ovat kehittäneet kotityöpalvelualaa. Hankkeiden tavoitteena on ollut kotityöpalveluiden laadun yhdenmukaistaminen ja yrittäjyyden edistäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden/kuluttajien toiveita ja tarpeita koti-työpalveluille, saada toiveet alueen yrittäjien tietoon ja selvittää, miten tietoisia yrittäjät ovat kuluttajien tarpeista Pohjois-Karjalassa.
Kuluttajien tarpeita ja toiveita selvitettiin kahdella eri kyselyllä, oma kuluttajille ja oma veteraaneille. Kuluttajakyselyihin vastattiin paikan päällä kotityöpalvelujen hanketapahtumissa, ja veteraanien kysely meni heille kotiin avustajan mukana täytettäväksi. Kuluttajakyselyn yhteenveto toimi kolmen yrittäjän vapaamuotoisen haastattelun pohjana. Yrittäjiltä kysyttiin, miten hyvin he ovat tietoisia siitä, mikä asiakkaalle on onnistunutta palvelua ja mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Asiakaskyselyn yhteenvedosta nousi esille, palvelujen saatavuus, aikaisempi hyvä kokemus ja tuttavan suositus vaikuttavat ostopäätökseen. Palvelun tuottajan ammattitaito, hinta, luotettavuus ja saatavuus korostuvat palvelun tärkeimmiksi ominaisuuksiksi. Palveluista selkeästi eniten haluttiin ostaa kodin siivousta, sekä kuluttajat että veteraanit. Veteraaneilla ei korostunut palvelun laatu eikä hinta vaan tärkeintä oli, että kävisi sama avustaja. Yrittäjiä yhteenveto ei yllättänyt, yrittäjät olivat tietoisia asiakastoiveista, sillä tekivät säännöllistä tyytyväisyyskartoitusta omista asiakkaistaan. Yllättävintä yrittäjistä oli, ettei hinta ollutkaan ratkaisevin ostamisen kriteeri.
Yrittäjät pystyvät vastaamaan eri-ikäisten kuluttajien odotuksiin ja tukipalvelut työllistävät tulevaisuudessakin. Moniosaava yritys menestyy, koska sillä on tekijöitä toteuttamaan kuluttajien toiveita. Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu koko ajan ja yrityksen on osattava tarjota osaamistaan monipuolisesti.
Kuluttajien tarpeita ja toiveita selvitettiin kahdella eri kyselyllä, oma kuluttajille ja oma veteraaneille. Kuluttajakyselyihin vastattiin paikan päällä kotityöpalvelujen hanketapahtumissa, ja veteraanien kysely meni heille kotiin avustajan mukana täytettäväksi. Kuluttajakyselyn yhteenveto toimi kolmen yrittäjän vapaamuotoisen haastattelun pohjana. Yrittäjiltä kysyttiin, miten hyvin he ovat tietoisia siitä, mikä asiakkaalle on onnistunutta palvelua ja mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Asiakaskyselyn yhteenvedosta nousi esille, palvelujen saatavuus, aikaisempi hyvä kokemus ja tuttavan suositus vaikuttavat ostopäätökseen. Palvelun tuottajan ammattitaito, hinta, luotettavuus ja saatavuus korostuvat palvelun tärkeimmiksi ominaisuuksiksi. Palveluista selkeästi eniten haluttiin ostaa kodin siivousta, sekä kuluttajat että veteraanit. Veteraaneilla ei korostunut palvelun laatu eikä hinta vaan tärkeintä oli, että kävisi sama avustaja. Yrittäjiä yhteenveto ei yllättänyt, yrittäjät olivat tietoisia asiakastoiveista, sillä tekivät säännöllistä tyytyväisyyskartoitusta omista asiakkaistaan. Yllättävintä yrittäjistä oli, ettei hinta ollutkaan ratkaisevin ostamisen kriteeri.
Yrittäjät pystyvät vastaamaan eri-ikäisten kuluttajien odotuksiin ja tukipalvelut työllistävät tulevaisuudessakin. Moniosaava yritys menestyy, koska sillä on tekijöitä toteuttamaan kuluttajien toiveita. Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu koko ajan ja yrityksen on osattava tarjota osaamistaan monipuolisesti.