Marketing in blogs : case Oceanhorn
Suhonen, Soila (2013)
Suhonen, Soila
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921903
Tiivistelmä
Sosiaalisen median tärkeys markkinoinnissa lisääntyy ja blogit tuovat uusia mahdollisuuksia yrityksille. Blogi voidaan määritellä Internet-sivuksi jota päivitetään säännöllisesti ja joka koostuu postauksista. Nämä postaukset on järjestely niin, että uusin postaus löytyy ensimmäisenä blogista. Postaukset sisältävät henkilökohtaisia mielipiteitä sekä faktoja.
Tämä opinnäytetyö tutkii tapoja joilla pienet yritykset voivat hyötyä blogimarkkinoinnista. Opinnäytetyö keskittyy case-tutkimuksena Oceanhorniin, suomalaisen pelifirma Cornfox & Brothers Ltd:n peliin, ja tapoihin joilla blogia on käytetty markkinointivälineenä pelin kehitysprosessin ajan.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä keskittyy blogien historiaan ja blogien suosion nykytilanteeseen. Myös blogimarkkinoinnin perusteet ja hyödyt joita yritys saa käyttäessään blogia markkinointivälineenä käydään läpi. Markkinoinnin tavoitteena on tehostaa tuotteiden käyttöä, välittää viestejä ja tietoa asiakkaille. Optimitilanteessa markkinointi herättää huomion, pitää yllä kiinnostuksen, herättää halun ja saa aikaa toiminnan. Työssä kuvataan tätä markkinoinnin ns. AIDA-mallia (Attention, Interest, Desire ja Action); ja se on yksi keino, jolla blogimarkkinoinnin tehokkuutta työssä arvioidaan.
Laadullinen menetelmä valittiin tämän opinnäytetyön ensisijaiseksi tutkimusmenetelmäksi. Haastattelu, blogin ohjauspaneelin tilastollinen analysointi sekä blogin kommenttien sisällönanalyysi sopivat tämän opinnäytetyön tavoitteisiin. Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, kuinka blogi on lisännyt Oceanhorn-pelin näkyvyyttä ja lukijoiden tietoisuutta pelistä. Blogin kommenttien sisällönanalyysi osoittaa että pelin odotus oli suuri ja lukijat toivoivat säännöllisempiä postauksia. Ohjauspaneelin tilastollinen analysointi osoitti, että blogin lukijat tulivat pelin suurimmista kohdemaista sekä yli puolet lukijoista käyttää pelin pelaamiseen vaadittavaa alustaa. Blogin avulla kirjoittaja pystyy käymään suoraa keskustelua lukijoiden kanssa ja tämä vuorovaikutus on erittäin hyödyllinen pienelle yritykselle.
Tämä opinnäytetyö tutkii tapoja joilla pienet yritykset voivat hyötyä blogimarkkinoinnista. Opinnäytetyö keskittyy case-tutkimuksena Oceanhorniin, suomalaisen pelifirma Cornfox & Brothers Ltd:n peliin, ja tapoihin joilla blogia on käytetty markkinointivälineenä pelin kehitysprosessin ajan.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä keskittyy blogien historiaan ja blogien suosion nykytilanteeseen. Myös blogimarkkinoinnin perusteet ja hyödyt joita yritys saa käyttäessään blogia markkinointivälineenä käydään läpi. Markkinoinnin tavoitteena on tehostaa tuotteiden käyttöä, välittää viestejä ja tietoa asiakkaille. Optimitilanteessa markkinointi herättää huomion, pitää yllä kiinnostuksen, herättää halun ja saa aikaa toiminnan. Työssä kuvataan tätä markkinoinnin ns. AIDA-mallia (Attention, Interest, Desire ja Action); ja se on yksi keino, jolla blogimarkkinoinnin tehokkuutta työssä arvioidaan.
Laadullinen menetelmä valittiin tämän opinnäytetyön ensisijaiseksi tutkimusmenetelmäksi. Haastattelu, blogin ohjauspaneelin tilastollinen analysointi sekä blogin kommenttien sisällönanalyysi sopivat tämän opinnäytetyön tavoitteisiin. Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, kuinka blogi on lisännyt Oceanhorn-pelin näkyvyyttä ja lukijoiden tietoisuutta pelistä. Blogin kommenttien sisällönanalyysi osoittaa että pelin odotus oli suuri ja lukijat toivoivat säännöllisempiä postauksia. Ohjauspaneelin tilastollinen analysointi osoitti, että blogin lukijat tulivat pelin suurimmista kohdemaista sekä yli puolet lukijoista käyttää pelin pelaamiseen vaadittavaa alustaa. Blogin avulla kirjoittaja pystyy käymään suoraa keskustelua lukijoiden kanssa ja tämä vuorovaikutus on erittäin hyödyllinen pienelle yritykselle.