Marknads- och distributionskanalsanalys för Famifarm Oy : Case: att sälja örter via blombutiker
Grönholm, Jan (2013)
Grönholm, Jan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821701
Tiivistelmä
Tämä on hankkeistettu opinnäytetyö joka on tehty Famifarm Oy:lle. Työn tarkoituksena on selvittää jos Famifarmin kannattaa viedä Järvikylän yrttejä uudelle markkinalle. Tämä markkina on pääkaupunkiseudulla sijaitsevat kukkakaupat. Teoriaosuudessa käsitellään kukkakauppaa ja sen kokoa suomessa. Aineelle asiaankuuluvaa elintarvikelainsäädäntöä käsitellään. Tämän lisäksi käsitellään kuljetusta ja eri jakelukanavia suomessa. Kuljetus osiossa käsitellään tieliikennekuljetuksia. Teoriassa käsitellään myös niitä yrttejä jotka ovat mukana tutkimuksessa. Tutkimusmetodina on käytetty ensin haastatteluja ja sitten lomakkeita. Ensin kukkakauppojen omistajia ja henkilökuntaa on haastateltu. Näiden haastattelujen lopputuloksien perusteella kysymykset on muotoiltu niin että ne sopivat lomakekäyttöön. Sekä haastattelu- että lomakevastaukset löytyvät sekä kirjallisessa muodossa ja visualisoituna. Tutkimus on johtanut siihen lopputulokseen että Famifarmin kannattaisi myydä yrttejään kukkakaupoissa. Tämän kannattavuus edellyttää että Famifarm ei saa tehdä suuria investointeja. Kysyntä on suurimmaksi osaksi kausiluonteista ja liikeala on suhteellisen pieni.
Osa opinnäytetyöstä pidetään salassa. Ne osat joita ei julkaista ovat:
1. Haastattelut ja kyselyt
2. Kyselylomakkeet ja tulokset
3. Analyysi ja keskustelu
Osa opinnäytetyöstä pidetään salassa. Ne osat joita ei julkaista ovat:
1. Haastattelut ja kyselyt
2. Kyselylomakkeet ja tulokset
3. Analyysi ja keskustelu