Kvalitetskriterier för morgon- och eftermiddagsverksamhet inom den grundläggande utbildningen : De ansvariga ledarnas syn på kvalitetsutveckling i Borgå
Lindholm, Anne (2013)
Lindholm, Anne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821819
Tiivistelmä
Nationella kvalitetskriterier gällande morgon- och eftermiddagsverksamhet inom den grundläggande utbildningen samt skolans klubbverksamhet utgavs sommaren 2012. Detta arbete begränsas till att gälla enbart eftermiddagsverksamhet. I utvecklingsarbetet kändes det viktigast att fråga de ansvariga ledarna för eftermiddagsverksamhet, vad de tänkte och vilka erfarenheter de hade kring sex olika teman som berör kvalitetskriterierna. En kvalitativ forskningsintervju användes för att uppnå de bästa svaren. Detta var en halvstrukturerad temaintervju med stödfrågor som utfördes i tre olika fokusgrupper. Intervjun bandades, skrevs ner samt analyserades. Intervjufrågorna baserade sig på färdiga teman och analysen var en deduktiv innehållsanalys. Den teoretiska referensramen för examensarbetet innefattar socialpedagogik och kvalitetsforskning. Syftet med arbetet är att stöda kvalitetsutvecklingen inom eftermiddagsverksamheten i Borgå genom att kartlägga utvecklingsbehoven. Detta syfte verkställdes genom att ledarna fick berätta om vad de sex kvalitetsteman väckte för tankar hos dem. Centrala frågeställningar var: Hur ser de ansvariga ledarna för eftermiddagsverksamhet i Borgå på nuläget gällande kvaliteten i jämförelse med de nationella kvalitetskriterierna? Vilka är utvecklingsbehoven? Resultaten visade att ledarna hade många tankar kring verksamhetens betydelse, innehållet och samarbetet med skolan och förskolan. De hade mycket positivt att komma med angående vardagen i eftermiddagsklubbarna, liksom flera förslag på förändringar. Varje fokusgrupp uttryckte ett stort behov av samarbete med skolan. De önskade också bli behandlade som en av personalen i skolorna. Ett genomgående fenomen som dök upp vid de tre gruppintervjuerna var behovet av samarbete och att få tillräcklig information om barn med särskilda behov samt stöd i arbetet med dessa barn. Ledarna berättade om situationer där de känt sig försummade på grund av bristen på viktig information. De berättade också om situationer som lyckats bra i verksamheten med skolbarn. Resultaten används i utarbetandet av en kommunal kvalitetsplan som ett verktyg för att stöda verksamheten och att förenhetliga verksamheten lokalt.