Jlb:n purkautuvuusongelma henkilöauton renkaan kokoonpanossa
Halme, Jussi (2013)
Halme, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921974
Tiivistelmä
Henkilöauton rengas koostuu useista komponenteista. Komponentteja voi olla rengastyypistä riippuen 10–30 kappaletta. Jokaisella komponentilla on oma tärkeä tehtävänsä renkaan toiminnassa. Komponentit koostuvat erilaisista kumiseoksista ja niissä käytetään useita eri kemikaaleja, joten jokainen kumisekoitus käyttäytyy omalla tavallansa prosessissa. Komponenteissa on myös useita erilaisia tekstiilejä ja teräksiä. Tästä johtuen eri komponenttien valmistus ja käyttö aiheuttaa erilaisia ongelmia tuotantoprosessissa.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia jlb-nauha – komponentin ongelmia tuotannossa Nokian Renkaiden Nokian tehtaalla. Tavoitteena oli tutustua renkaan valmistusprosessiin alusta loppuun asti ja siitä saadun tiedon avulla löytää keinoja joilla voidaan parantaa komponentin käyttöä renkaan kokoonpanoprosessissa. Jlb-nauhan ongelma oli, ettei jlb-nauha purkaantunut täysin rullasta renkaan kokoonpanossa. Tämä aiheuttaa konerikkoja ja häiriöaikaa, joka hidastaa tuotantoa sekä aiheuttaa korjaustoimia. Toisena osa-alueena opinnäytetyössä oli kerätä tietoa aikaisemmista projekteista, jotka olivat dokumentoituina erilaisiin projektipöytäkirjoihin ja ihmisten omiin tietoihin. Tarkoituksena oli pyrkiä keräämään nämä tiedot yhteen.
Työssä ei löytynyt suoranaista syytä ongelmille. Tosin työ nosti esiin paljon käyttökelpoista tietoa edellisistä projekteista. Näiden tietojen sekä eri ihmisten mielipiteiden avulla on mahdollista hahmotella toimintasuunnitelmia seuraaviin projekteihin. Vahva epäilys on, että ongelman aiheuttaa kumisekoitus ja siihen voidaan vaikuttaa muuttamalla reseptiä. Nykyisellä sekoituksella tartuntaa voidaan vähentää sekoitusohjelman muutoksilla tai kalanteroinnilla. Jlb-nauhan valmistuksessa lopputulokseen voidaan vaikuttaa eniten hyvällä leikkauksella. Projektien suunnitteluun tulisi käyttää enemmän aikaa ja miettiä kuinka kauan kestää, että niiden vaikutus huomataan tuotannossa. Projektien dokumentaatiota tulisi myös kehittää siten, että se olisi yhtenäistä koko yhtiössä.
Työ sisältää salassa pidettävää materiaalia.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia jlb-nauha – komponentin ongelmia tuotannossa Nokian Renkaiden Nokian tehtaalla. Tavoitteena oli tutustua renkaan valmistusprosessiin alusta loppuun asti ja siitä saadun tiedon avulla löytää keinoja joilla voidaan parantaa komponentin käyttöä renkaan kokoonpanoprosessissa. Jlb-nauhan ongelma oli, ettei jlb-nauha purkaantunut täysin rullasta renkaan kokoonpanossa. Tämä aiheuttaa konerikkoja ja häiriöaikaa, joka hidastaa tuotantoa sekä aiheuttaa korjaustoimia. Toisena osa-alueena opinnäytetyössä oli kerätä tietoa aikaisemmista projekteista, jotka olivat dokumentoituina erilaisiin projektipöytäkirjoihin ja ihmisten omiin tietoihin. Tarkoituksena oli pyrkiä keräämään nämä tiedot yhteen.
Työssä ei löytynyt suoranaista syytä ongelmille. Tosin työ nosti esiin paljon käyttökelpoista tietoa edellisistä projekteista. Näiden tietojen sekä eri ihmisten mielipiteiden avulla on mahdollista hahmotella toimintasuunnitelmia seuraaviin projekteihin. Vahva epäilys on, että ongelman aiheuttaa kumisekoitus ja siihen voidaan vaikuttaa muuttamalla reseptiä. Nykyisellä sekoituksella tartuntaa voidaan vähentää sekoitusohjelman muutoksilla tai kalanteroinnilla. Jlb-nauhan valmistuksessa lopputulokseen voidaan vaikuttaa eniten hyvällä leikkauksella. Projektien suunnitteluun tulisi käyttää enemmän aikaa ja miettiä kuinka kauan kestää, että niiden vaikutus huomataan tuotannossa. Projektien dokumentaatiota tulisi myös kehittää siten, että se olisi yhtenäistä koko yhtiössä.
Työ sisältää salassa pidettävää materiaalia.