MINÄ OLEN IHME, SUURI IHME : Varhaisnuorten minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen mielikuvitusseikkailun avulla
Harjukelo, Elina (2013)
Harjukelo, Elina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921885
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli seurakunnassa toteutettu toiminnallinen Minä olen ihme, suuri ihme –mielikuvitusseikkailu. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa mielikuvitusseikkailun avulla. Opinnäytetyössäni keskityin kohtaamisiin, joissa pyrittiin auttaa lasta pohtimaan omia käsityksiä itsestään. Tarkoituksena oli auttaa lasta näkemään omia voimavaroja ja hyviä asioita itsessään.
Toiminnallinen tuokio järjestettiin kolmessa osassa. Toimintatuokioissa lapset pääsivät itse seikkailemaan mielikuvituksen avulla toiseen maailmaan. Toimintatuokio muotoutui teltta-rakennelman ympärille. Toiminta tarjosi lapsille rauhoittumisen hetken, uudenlaisia kokemuksia ja aikaa pohtia omaa itseä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa varhaisnuoren kehityksessä, lapsen kehitystä heikentäviä ja tukevia tekijöitä sekä moniammatillista yhteistyötä.
Toiminnallinen tuokio järjestettiin kolmessa osassa. Toimintatuokioissa lapset pääsivät itse seikkailemaan mielikuvituksen avulla toiseen maailmaan. Toimintatuokio muotoutui teltta-rakennelman ympärille. Toiminta tarjosi lapsille rauhoittumisen hetken, uudenlaisia kokemuksia ja aikaa pohtia omaa itseä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa varhaisnuoren kehityksessä, lapsen kehitystä heikentäviä ja tukevia tekijöitä sekä moniammatillista yhteistyötä.