Music industry : opportunities and challenges of exporting a finnish artist abroad
Saikko, Anne (2013)
Saikko, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921967
Tiivistelmä
Viimeisten 10 vuoden aikana musiikkiala on globaalisti muuttanut rajusti muotoaan. Ennen levy-yhtiön päätehtävä oli myydä niin paljon levyjä kuin mahdollista, oli sitten kyse vinyyleistä tai tavallisista cd-levyistä. Nykyään levy-yhtiöiden tehtävä ei ole niin yksiselitteinen.
Levyjen myynnissä on tapahtunut huima pudotus kun taas digitaalisen musiikin myynti on kasvanut. Tämä on pakottanut levy-yhtiöt muuttumaan: levy-yhtiöistä on tullut musiikkiyhtiöitä, jotka levymyynnin lisäksi tekevät paljon muutakin. Musiikkiyhtiöt järjestävät konsertteja, valmistavat ja myyvät fanitavaraa, huolehtivat artistiensa promootiosta ja markkinoinnista. Yhtiöt myös osallistuvat kustannustoimintaan sekä usein myös ylläpitävät artistiensa faniklubeja. Nykyään ei yksinkertaisesti ole tuottavaa pelkästään keskittyä levymyyntiin.
Musiikin siirtyminen digitaaliseen muotoon on luonut omat ongelmansa musiikkialalle. Yksi näistä ongelmista on piratismi, eli musiikin laiton jakelu ja leviäminen netissä. Streaming-palveluiden käyttö on huimassa kasvussa. Ihmiset ovat siirtyneet kuuntelemaan musiikkinsa mieluummin tietokoneelta tai kännykästä. Siksi cd-levyt eivät enää myy yhtä hyvin kuin ennen. Ihmisten musiikinostokäyttäytymisessä on myös havaittu iso muutos: singlet myyvät paremmin kuin kokonaiset albumit. Tämä taas on johtanut etenkin fyysisen levymyynnin huimaan laskuun. Pessimistisimmät sanovat että fyysisten levyjen aikakausi on loppumassa.
Kaikesta tästä huolimatta on musiikin digitalisoitumisessa myös hyviä puolia: musiikki leviää todella nopeasti ja mikä tahansa kappale on kuultavissa tai ostettavissa vaikka toisella puolella maailmaa muutaman sekunnin päästä sen lataamisesta nettiin.
Opinnäytetyössäni aion keskittyä etenkin siihen miten musiikkiala on muuttunut Suomessa viimeisten 10–15 vuoden aikana. Keskityn myös siihen miksi juuri nyt kannattaa viedä suomalainen artisti ulkomaille. Opinnäytetyö keskittyy olennaisesti siihen mitä musiikkiyhtiön tarvitsee tehdä ennen artistin viemistä ulkomaille. Esimerkeissä käytän useimmiten Warner Music Finlandia.
Musiikin myynti, kansainvälistyminen ja artistin myynti ovat vahvasti sidoksissa markkinointiin sekä promootioon, joten tulen myös käsittelemään näitä käsitteitä.
Levyjen myynnissä on tapahtunut huima pudotus kun taas digitaalisen musiikin myynti on kasvanut. Tämä on pakottanut levy-yhtiöt muuttumaan: levy-yhtiöistä on tullut musiikkiyhtiöitä, jotka levymyynnin lisäksi tekevät paljon muutakin. Musiikkiyhtiöt järjestävät konsertteja, valmistavat ja myyvät fanitavaraa, huolehtivat artistiensa promootiosta ja markkinoinnista. Yhtiöt myös osallistuvat kustannustoimintaan sekä usein myös ylläpitävät artistiensa faniklubeja. Nykyään ei yksinkertaisesti ole tuottavaa pelkästään keskittyä levymyyntiin.
Musiikin siirtyminen digitaaliseen muotoon on luonut omat ongelmansa musiikkialalle. Yksi näistä ongelmista on piratismi, eli musiikin laiton jakelu ja leviäminen netissä. Streaming-palveluiden käyttö on huimassa kasvussa. Ihmiset ovat siirtyneet kuuntelemaan musiikkinsa mieluummin tietokoneelta tai kännykästä. Siksi cd-levyt eivät enää myy yhtä hyvin kuin ennen. Ihmisten musiikinostokäyttäytymisessä on myös havaittu iso muutos: singlet myyvät paremmin kuin kokonaiset albumit. Tämä taas on johtanut etenkin fyysisen levymyynnin huimaan laskuun. Pessimistisimmät sanovat että fyysisten levyjen aikakausi on loppumassa.
Kaikesta tästä huolimatta on musiikin digitalisoitumisessa myös hyviä puolia: musiikki leviää todella nopeasti ja mikä tahansa kappale on kuultavissa tai ostettavissa vaikka toisella puolella maailmaa muutaman sekunnin päästä sen lataamisesta nettiin.
Opinnäytetyössäni aion keskittyä etenkin siihen miten musiikkiala on muuttunut Suomessa viimeisten 10–15 vuoden aikana. Keskityn myös siihen miksi juuri nyt kannattaa viedä suomalainen artisti ulkomaille. Opinnäytetyö keskittyy olennaisesti siihen mitä musiikkiyhtiön tarvitsee tehdä ennen artistin viemistä ulkomaille. Esimerkeissä käytän useimmiten Warner Music Finlandia.
Musiikin myynti, kansainvälistyminen ja artistin myynti ovat vahvasti sidoksissa markkinointiin sekä promootioon, joten tulen myös käsittelemään näitä käsitteitä.