Koulutusvienti ammattikorkeakoulussa : case Turun AMK:n koulutusvientihanke Vietnamin yhteistyökouluihin
Jalonen, Sini (2013)
Jalonen, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022043
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee koulutusvientiä Supporting Innovative Learning Environment (SILE) -koulutusvientihankkeen näkökulmasta. Työn aihe määräytyi koulutusvientihankkeen toimijoiden kanssa käydyn keskustelun perusteella. Tutkimuskohteeksi valikoitui Pohjois-Vietnamin kaksi yhteistyökorkeakoulua HUST (Hanoi University of Science and Technology) ja TLO (Thang Long University), jossa Turun AMK:n tietoliikenne ja sähköinen kauppa- tulosalue on mukana ohjaamassa yhteistyökorkeakouluja uuden pedagogisen näkökulman omaksumisessa ja koulutuksen kehittämisessä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi koulutuksen viennin nykytilaa Suomessa ja Turun ammattikorkeakoulussa. Tarkastelun alla ovat myös Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen innovatiiviset oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät. Lisäksi esitellään tutkimuksen kohteena olevat yhteistyöoppilaitokset.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna. Haastatteluja varten tekijä matkusti kahden viikon ajaksi Vietnamin Hanoihin. Vastaajina olivat yhteistyökorkeakoulujen opettajat ja opiskelijat sekä Turun ammattikorkeakoulun SILE-hankkeen avainhenkilöt. Vastaajia oli yhteensä 11 henkilöä.
Tutkimusten johtopäätösten perusteella luotiin Vietnamin yhteistyökorkeakoulujen liiketalouden opintoihin oma pilottimalli, jossa sovelletaan Salon liiketalouden koulutusohjelman innovatiivisia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Pilottimallin avulla yhteistyökouluissa toivotaan enemmän projektioppimista, monialaista osaamisen kehittymistä, sosiaalisten taitojen vahvistumista ja liiketoimintaosaamisen kehittymistä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi koulutuksen viennin nykytilaa Suomessa ja Turun ammattikorkeakoulussa. Tarkastelun alla ovat myös Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen innovatiiviset oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät. Lisäksi esitellään tutkimuksen kohteena olevat yhteistyöoppilaitokset.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna. Haastatteluja varten tekijä matkusti kahden viikon ajaksi Vietnamin Hanoihin. Vastaajina olivat yhteistyökorkeakoulujen opettajat ja opiskelijat sekä Turun ammattikorkeakoulun SILE-hankkeen avainhenkilöt. Vastaajia oli yhteensä 11 henkilöä.
Tutkimusten johtopäätösten perusteella luotiin Vietnamin yhteistyökorkeakoulujen liiketalouden opintoihin oma pilottimalli, jossa sovelletaan Salon liiketalouden koulutusohjelman innovatiivisia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Pilottimallin avulla yhteistyökouluissa toivotaan enemmän projektioppimista, monialaista osaamisen kehittymistä, sosiaalisten taitojen vahvistumista ja liiketoimintaosaamisen kehittymistä.