Yläkoulu urheilijan polulla : Liikuntapainotteisen peruskouluopetuksen edellytykset Kirkkonummella
Koskinen, Sampo (2013)
Koskinen, Sampo
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022020
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Suurin tarve suomalaisen huippu-urheilun muutokselle löytyy tutkimusten mukaan 12- 15-vuotiaiden harjoittelusta. Suomessa on ollut pitkään hyvää urheilulukiotoimintaa, mutta varmistaaksemme tulevaisuudessakin suomalaisten urheilijoiden menestymisen kansainvälisillä urheiluareenoilla, on nuoria lahjakkuuksiamme tuettava ja valmennettava paremmin jo yläkoulusta asti. Vuonna 2010 Suomen Olympiakomitea yhdessä Paralympiakomitean kanssa käynnisti Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella suomalaisen huippu-urheilun muutosprojektin. Projektin toteutuksesta vastannut muutostyöryhmä on tehnyt loppuraportin, jossa muutoksen keskiöön on nostettu urheilija, jonka kehitystä kuvaa yksilölähtöinen Urheilijan polku. Tämä opinnäytetyö on tehty huippu-urheilun näkökulmasta ja urheilijaksi kasvaminen Urheilijan polulla on ohjannut opinnäytetyötä alusta loppuun. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko Kirkkonummella mahdollista ja järkevää käynnistää liikuntapainotteista yläkoulua. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitä asioita toiminnan mahdollisessa käynnistämisessä on huomioitava. Kirkkonummen opetustoimi tilasi selvityksen liikuntapainotteisen yläkoulutoiminnan mahdollisuuksista Kirkkonummella. Selvitystyö Kirkkonummen kunnalle toimii tämän toiminnallisen opinnäytetyön produktina. Selvitystyössä luon mallin, joka vastaa ajankohtaiseen haasteeseen urheilun ja opiskelun yhdistämisestä yläkoulussa. Selvitystyö perustuu laajaan teoreettiseen eri lähteistä kerättyyn tietoon, jota on käsitelty opinnäytetyön kirjallisessa osiossa. Kirjallisessa osiossa selvitetään lainopillisia, kuntaa, liikuntaa ja urheilua koskevia asioita, jonka jälkeen esitellään ja käydään läpi projektityön näkökulmaa. Produktin lisäksi toiminnallisen opinnäytetyön tulososioon kuuluu raportti, joka kuvaa työn prosessia sekä kirjoittajan oppimista työn edetessä. Kirkkonummen kunnalta saaman palautteen mukaan selvitystyö tarkastelee painotetun liikunnanopetuksen aloittamista laajasti ja antaa suuntaviivoja, miten toiminta olisi hyvä suunnitella ja valmistella. Jatkotutkimusaiheena tulisi tarkastella urheiluvalmentajien ammattitaidon hyödyntämistä liikuntapainotteisessa yläkoulussa.
Suurin tarve suomalaisen huippu-urheilun muutokselle löytyy tutkimusten mukaan 12- 15-vuotiaiden harjoittelusta. Suomessa on ollut pitkään hyvää urheilulukiotoimintaa, mutta varmistaaksemme tulevaisuudessakin suomalaisten urheilijoiden menestymisen kansainvälisillä urheiluareenoilla, on nuoria lahjakkuuksiamme tuettava ja valmennettava paremmin jo yläkoulusta asti. Vuonna 2010 Suomen Olympiakomitea yhdessä Paralympiakomitean kanssa käynnisti Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella suomalaisen huippu-urheilun muutosprojektin. Projektin toteutuksesta vastannut muutostyöryhmä on tehnyt loppuraportin, jossa muutoksen keskiöön on nostettu urheilija, jonka kehitystä kuvaa yksilölähtöinen Urheilijan polku. Tämä opinnäytetyö on tehty huippu-urheilun näkökulmasta ja urheilijaksi kasvaminen Urheilijan polulla on ohjannut opinnäytetyötä alusta loppuun. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko Kirkkonummella mahdollista ja järkevää käynnistää liikuntapainotteista yläkoulua. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitä asioita toiminnan mahdollisessa käynnistämisessä on huomioitava. Kirkkonummen opetustoimi tilasi selvityksen liikuntapainotteisen yläkoulutoiminnan mahdollisuuksista Kirkkonummella. Selvitystyö Kirkkonummen kunnalle toimii tämän toiminnallisen opinnäytetyön produktina. Selvitystyössä luon mallin, joka vastaa ajankohtaiseen haasteeseen urheilun ja opiskelun yhdistämisestä yläkoulussa. Selvitystyö perustuu laajaan teoreettiseen eri lähteistä kerättyyn tietoon, jota on käsitelty opinnäytetyön kirjallisessa osiossa. Kirjallisessa osiossa selvitetään lainopillisia, kuntaa, liikuntaa ja urheilua koskevia asioita, jonka jälkeen esitellään ja käydään läpi projektityön näkökulmaa. Produktin lisäksi toiminnallisen opinnäytetyön tulososioon kuuluu raportti, joka kuvaa työn prosessia sekä kirjoittajan oppimista työn edetessä. Kirkkonummen kunnalta saaman palautteen mukaan selvitystyö tarkastelee painotetun liikunnanopetuksen aloittamista laajasti ja antaa suuntaviivoja, miten toiminta olisi hyvä suunnitella ja valmistella. Jatkotutkimusaiheena tulisi tarkastella urheiluvalmentajien ammattitaidon hyödyntämistä liikuntapainotteisessa yläkoulussa.