Verkko-opetuksen hyödyntäminen henkilöstökoulutuksessa
Vallinen, Seija (2013)
Vallinen, Seija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122222085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122222085
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli valmistella tulevaa koulutushanketta ja suunnitella koulutuskonsepti verkko-opetukselle hankintatoimen perusteista teemalla: ”Miksi hankintatoimen hallinta on yrityksille tärkeää”.
Koulutuskonseptin suunnittelussa teoreettisena viitekehyksenä on käytetty oppivaa organisaatiota ja mielekkään oppimisen kriteereitä. Verkkokoulutuksen suunnittelussa lähdettiin liikkeelle oppimistavoitteista. Mielekkään oppimisen kriteerit huomioitiin suunniteltaessa oppijan oppimisprosessia, jonka tavoitteena on saavuttaa asetetut oppimistavoitteet ja valittaessa sopivia opetusmenetelmiä ja työkaluja verkossa oppimiseen. Koulutuskonseptin tuloksena kuvattiin verkkokoulutuksen oppijan oppimisprosessi ja kouluttajan kurssisuunnitelma.
Verkkokoulutus sopii henkilöstökoulutukseen erityisesti globaaleissa yrityksissä, joissa henkilöstön tuominen koulutusta varten samaan paikkaan pitemmäksi aikaa on haasteellista. Verkkokoulutuksen ja siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen vaativat kuitenkin merkittävän alkuinvestoinnin. Oppiminen, osaaminen ja niiden hyöty organisaatiolle ovat vaikeasti mitattavia ja siten faktoihin perustuva päätöksenteko on vaikeaa.
Koulutuskonseptin suunnittelussa teoreettisena viitekehyksenä on käytetty oppivaa organisaatiota ja mielekkään oppimisen kriteereitä. Verkkokoulutuksen suunnittelussa lähdettiin liikkeelle oppimistavoitteista. Mielekkään oppimisen kriteerit huomioitiin suunniteltaessa oppijan oppimisprosessia, jonka tavoitteena on saavuttaa asetetut oppimistavoitteet ja valittaessa sopivia opetusmenetelmiä ja työkaluja verkossa oppimiseen. Koulutuskonseptin tuloksena kuvattiin verkkokoulutuksen oppijan oppimisprosessi ja kouluttajan kurssisuunnitelma.
Verkkokoulutus sopii henkilöstökoulutukseen erityisesti globaaleissa yrityksissä, joissa henkilöstön tuominen koulutusta varten samaan paikkaan pitemmäksi aikaa on haasteellista. Verkkokoulutuksen ja siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen vaativat kuitenkin merkittävän alkuinvestoinnin. Oppiminen, osaaminen ja niiden hyöty organisaatiolle ovat vaikeasti mitattavia ja siten faktoihin perustuva päätöksenteko on vaikeaa.