Kunnan järjestämä jätteen- ja lietteenkeräys Kemiönsaarella : Historia, nykytilanne ja kehittämiskohdat
Wilmi, Nora (2013)
Wilmi, Nora
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920542
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kunnan järjestämää jätteen ja lietteenkeräystä Kemiönsaarella, niiden historiaa, miten kyseisiin toimintamalleihin on päädytty ja haasteita joita vuosien varrella on kohdattu. Työ tehtiin Rouskis Oy:lle, joka on Kemiönsaaren, Paimion, Salon ja Sauvon kuntien omistama jätehuoltoyhtiö.
Työn tarkoitus on saada tietoa siitä miten ja millaisena Kemiönsaaren asukkaat jätehuollon toiminnan kokevat ja myös siitä, ovatko he palveluihin tyytyväisiä. Lietteenkeräyksen kohdalla tarkoitus on saada tietoa asukkaiden kokemuksista, käsityksistä ja toiveista, jotta näitä jatkossa voidaan ottaa huomioon lietteenkeräyksen parantamiseksi ja jotta vääriä olettamuksia voidaan oikaista tiedottamalla asukkaita entistäkin paremmin.
Työtä varten tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin yhteensä noin kymmenelle prosentille Kemiönsaarella asuville ja lomaileville. Vakituisten ja vapaa ajan asukkaiden määrien suhteet huomioitiin ja siksi kysely lähetettiin 255 vakituiselle ja 509 vapaa ajan asukkaalle. Kyselyyn osallistujat poimittiin Rouskiksen asiakasrekisteristä satunnaisotantana. Kiinteistötunnusten avulla sain valittua kokonaisvaltaisen otoksen Kemiönsaaren asukkaista.
Asiakaskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan noin 32 prosenttia kyselyn saaneista. Voidaan todeta, asiakaskyselyssä saatujen vastauksien ja palautteiden perusteella, että jätteen kiinteistökohtainen keräys sujuu asukkaiden mielestä Kemiönsaarella kokonaisuudessaan hyvin.
Kysyttäessä kiinteistökohtaisesta lietteenkeräyksestä Kemiönsaarella, kommenteista nousi esiin asioita, joista asukkailla on vääriä olettamuksia, joita he eivät tiedä, tai joita ei ehkä vain haluta hyväksyä.
Työn tuloksen johdosta ehdotetaan seuraavaa: kyselylomakkeiden väärät olettamukset ja kysymykset kootaan yhteen ja niihin vastataan selkeästi ja lyhyesti. Tämän jälkeen otetaan yhteyttä eri medioihin, esimerkiksi lehtiin ja radioon, joiden avulla voitaisiin oikaista esille nousseita vääriä olettamuksia ja antaa vastaus asukkaiden yleisimpiin kysymyksiin.
Työn tarkoitus on saada tietoa siitä miten ja millaisena Kemiönsaaren asukkaat jätehuollon toiminnan kokevat ja myös siitä, ovatko he palveluihin tyytyväisiä. Lietteenkeräyksen kohdalla tarkoitus on saada tietoa asukkaiden kokemuksista, käsityksistä ja toiveista, jotta näitä jatkossa voidaan ottaa huomioon lietteenkeräyksen parantamiseksi ja jotta vääriä olettamuksia voidaan oikaista tiedottamalla asukkaita entistäkin paremmin.
Työtä varten tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin yhteensä noin kymmenelle prosentille Kemiönsaarella asuville ja lomaileville. Vakituisten ja vapaa ajan asukkaiden määrien suhteet huomioitiin ja siksi kysely lähetettiin 255 vakituiselle ja 509 vapaa ajan asukkaalle. Kyselyyn osallistujat poimittiin Rouskiksen asiakasrekisteristä satunnaisotantana. Kiinteistötunnusten avulla sain valittua kokonaisvaltaisen otoksen Kemiönsaaren asukkaista.
Asiakaskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan noin 32 prosenttia kyselyn saaneista. Voidaan todeta, asiakaskyselyssä saatujen vastauksien ja palautteiden perusteella, että jätteen kiinteistökohtainen keräys sujuu asukkaiden mielestä Kemiönsaarella kokonaisuudessaan hyvin.
Kysyttäessä kiinteistökohtaisesta lietteenkeräyksestä Kemiönsaarella, kommenteista nousi esiin asioita, joista asukkailla on vääriä olettamuksia, joita he eivät tiedä, tai joita ei ehkä vain haluta hyväksyä.
Työn tuloksen johdosta ehdotetaan seuraavaa: kyselylomakkeiden väärät olettamukset ja kysymykset kootaan yhteen ja niihin vastataan selkeästi ja lyhyesti. Tämän jälkeen otetaan yhteyttä eri medioihin, esimerkiksi lehtiin ja radioon, joiden avulla voitaisiin oikaista esille nousseita vääriä olettamuksia ja antaa vastaus asukkaiden yleisimpiin kysymyksiin.