Palkitseminen strategian toteuttamisen välineenä
Jansson, Mia (2010)
Jansson, Mia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako henkilöstön palkitseminen yrityksen strategian toteutumiseen. Taustalla on tieto siitä, että yritysten henkilöstöjen strategiatietous on yleensä heikkoa, koska strategiasta ei osata viestiä oikealla tavalla. Siksi henkilöstön työpanosta ei voida suunnata oikeaan suuntaan. Strateginen palkitseminen on Suomessa vielä vähäistä. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä palkitsemistavat edistävät strategian toteutumista. Strategisen palkitsemisen tavoitteet ovat ennalta asetettuja ja sitä voidaan käyttää johtamisen apuvälineenä.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen palkitsemisesta, strategiasta, motivaatiosta ja henkilöstöhallinnasta. Lähdemateriaaliin on myös haastateltu suomalaisia alan ammattilaisia.
Tutkielma toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina. Haastateltavina olivat neljä kohdeyrityksen henkilöstön jäsentä. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt. Työstä on rajattu pois ylimmän johdon palkitseminen. Työ on tehty toimeksiantona anonyymille toimeksiantajalle. Aineisto on kerätty henkilökohtaisina haastatteluina elokuussa 2009.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen palkitsemistavat eivät ohjaa henkilöstöä toteuttamaan sen strategiaa. Myös haastateltujen tietämys työnantajayrityksensä strategiasta oli heikkoa. Vastaajien motivoitumisen taso vaihtelee. Palkitsemisperusteet eivät ole ennalta henkilöstön tiedossa, jolloin työtehtävien suuntaaminen strategian mukaiseksi on mahdotonta.
Voitiin tehdä se johtopäätös, että yrityksessä tulisi uudistaa strategiaa ja luoda siitä johdettu palkitsemisjärjestelmä. Käyttökelpoisin menetelmä voisi olla henkilöstön motivointikeinojen selvittäminen, jonka jälkeen palkitsemisperusteet voidaan asettaa henkilöstöä motivoiviksi. Tällä tavoin palkitsemiseen saadaan ohjausvaikutus, joka parantaa yrityksen strategian toteutumista sekä sen menestymistä toimialallaan.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen palkitsemisesta, strategiasta, motivaatiosta ja henkilöstöhallinnasta. Lähdemateriaaliin on myös haastateltu suomalaisia alan ammattilaisia.
Tutkielma toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina. Haastateltavina olivat neljä kohdeyrityksen henkilöstön jäsentä. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt. Työstä on rajattu pois ylimmän johdon palkitseminen. Työ on tehty toimeksiantona anonyymille toimeksiantajalle. Aineisto on kerätty henkilökohtaisina haastatteluina elokuussa 2009.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen palkitsemistavat eivät ohjaa henkilöstöä toteuttamaan sen strategiaa. Myös haastateltujen tietämys työnantajayrityksensä strategiasta oli heikkoa. Vastaajien motivoitumisen taso vaihtelee. Palkitsemisperusteet eivät ole ennalta henkilöstön tiedossa, jolloin työtehtävien suuntaaminen strategian mukaiseksi on mahdotonta.
Voitiin tehdä se johtopäätös, että yrityksessä tulisi uudistaa strategiaa ja luoda siitä johdettu palkitsemisjärjestelmä. Käyttökelpoisin menetelmä voisi olla henkilöstön motivointikeinojen selvittäminen, jonka jälkeen palkitsemisperusteet voidaan asettaa henkilöstöä motivoiviksi. Tällä tavoin palkitsemiseen saadaan ohjausvaikutus, joka parantaa yrityksen strategian toteutumista sekä sen menestymistä toimialallaan.