Mobiilisovelluksen toteutussuunnitelma : Case Posthopper
Keränen, Tommi; Ojala, Joel (2013)
Keränen, Tommi
Ojala, Joel
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123122164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123122164
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte toteutettiin osana Posthopper-mobiilisovelluksen rahoituksen keräysvaihetta. Posthopper mahdollistaa postikorttien lähettämisen suoraan älypuhelimesta. Opinnäytteen tarkoituksena oli löytää vahvistus sovelluksen toteuttamiselle sekä osoittaa mobiilisovelluksen kaupallinen potentiaali. Lisäksi tavoitteenamme oli löytää budjettiimme sopiva lanseerausmenetelmä. Pyrimme myös kriittisesti tutkimaan mobiilisovelluksia ja niiden kaupallisen menestymisen mahdollisuuksia.
Toteutussuunnitelma on rakennettu Posthopperin näkökulmasta. Kaikki tutkimamme osa-alueet teknisestä toteutuksesta aina lanseerausvaiheeseen saakka peilataan Posthopperiin. Opinnäytteen empiirinen osuus pohjautuu tekemiimme asiantuntijahaastatteluihin ja vuonna 2012 toteuttamaamme sisältöstrategiatutkimuksen tuloksiin. Lanseeraussuunnitelman toteuttamisessa käytettiin apuna ja analysointiin myös kahta maailmalla viraalisti levinnyttä videota. Lähdeaineistona halusimme käyttää mahdollisimman ajantasaista materiaalia. Tästä johtuen suurin osa lähdemateriaalista on internet-pohjaista ja käännetty englanninkielisistä teksteistä.
Postikorttien lähettämiseen tarkoitettu mobiilisovellus on itsessään viraalisti leviävä palvelu. Lanseerausvaiheeseen liittyen halusimme selvittää, onko yritysten mahdollista rakentaa suunnitelmallisesti viraalisti leviäviä mainoskampanjoita. Pyrimme löytämään Posthopperiin parhaiten sopivat elementit ja viraaliin leviämiseen vaikuttavat ominaisuudet. Asiakkaiden tietoisuuteen nousemisen jälkeen halusimme myös selvittää, kuinka sitouttaa asiakkaat ja saada heidät käyttämään palvelua myös tulevaisuudessa. Sisältöstrategiatutkimuksen tulokset antoivat meille tähän hyviä työkaluja.
Opinnäytteen ja siihen liitetyn liiketoimintasuunnitelman avulla tavoitteenamme on pyrkiä vakuuttamaan rahoittajat ja saada yrityksemme rahoitus varmistettua alkuinvestointien ja lanseerausvaiheen osalta. Tutkimustulosten pohjalta loimme sovelluksen lanseeraussuunnitelman ja mittariston, minkä avulla seuraamme edistymistämme. Toivomme tämän työn auttavan myös muita mobiilisovellusten kehittäjiä arvioimaan oman ideansa toimivuutta ja lanseerauskampanjan toteutusta.
Toteutussuunnitelma on rakennettu Posthopperin näkökulmasta. Kaikki tutkimamme osa-alueet teknisestä toteutuksesta aina lanseerausvaiheeseen saakka peilataan Posthopperiin. Opinnäytteen empiirinen osuus pohjautuu tekemiimme asiantuntijahaastatteluihin ja vuonna 2012 toteuttamaamme sisältöstrategiatutkimuksen tuloksiin. Lanseeraussuunnitelman toteuttamisessa käytettiin apuna ja analysointiin myös kahta maailmalla viraalisti levinnyttä videota. Lähdeaineistona halusimme käyttää mahdollisimman ajantasaista materiaalia. Tästä johtuen suurin osa lähdemateriaalista on internet-pohjaista ja käännetty englanninkielisistä teksteistä.
Postikorttien lähettämiseen tarkoitettu mobiilisovellus on itsessään viraalisti leviävä palvelu. Lanseerausvaiheeseen liittyen halusimme selvittää, onko yritysten mahdollista rakentaa suunnitelmallisesti viraalisti leviäviä mainoskampanjoita. Pyrimme löytämään Posthopperiin parhaiten sopivat elementit ja viraaliin leviämiseen vaikuttavat ominaisuudet. Asiakkaiden tietoisuuteen nousemisen jälkeen halusimme myös selvittää, kuinka sitouttaa asiakkaat ja saada heidät käyttämään palvelua myös tulevaisuudessa. Sisältöstrategiatutkimuksen tulokset antoivat meille tähän hyviä työkaluja.
Opinnäytteen ja siihen liitetyn liiketoimintasuunnitelman avulla tavoitteenamme on pyrkiä vakuuttamaan rahoittajat ja saada yrityksemme rahoitus varmistettua alkuinvestointien ja lanseerausvaiheen osalta. Tutkimustulosten pohjalta loimme sovelluksen lanseeraussuunnitelman ja mittariston, minkä avulla seuraamme edistymistämme. Toivomme tämän työn auttavan myös muita mobiilisovellusten kehittäjiä arvioimaan oman ideansa toimivuutta ja lanseerauskampanjan toteutusta.