Prisgaea-pelin suunnittelu ja toteutus
Ahlgren, Sami (2013)
Ahlgren, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122322086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122322086
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Prisgaea-nimisen pelin tekemisen vaiheita, kuten myös rpg-pelejä ja niiden yleisimpiä piirteitä. Se on yhden pelintekijän tuotantoa. Peli on, rpg-genren aligenren edustaja, jota kutsutaan jrpg-nimellä. Jrpg-pelit tyypillisesti ovat mangan tai animen graafisilla vaikutteilla tehtyjä. Graafinen tyyli saa olla myös muunlainen. Niitä yhdistää eniten toisiinsa pelimekaniikan suunnittelun tyyli.
Prisgaea on ydinelementeiltään jrpg-genren peli. Peliä pelataan jrpg-genren pelin tapaan. Prisgaessa sovelletaan, poikkeuksellisesti, tarinallisesti merkittävien valintojen yhdistämistä kaavaan, jossa tarina on usein muuttumaton. Jrpg-peleissä on valintoja, mutta vain harvoin niiden vaikutus on tarinallisesti merkittävä. Äänimaailman suunnittelu on genren tunnelman luomisessa tärkeässä osassa.
Pelin toteuttaminen on valtava urakka, jonka aikana uusia ideoita ja haasteita nousee esiin. Pelin runko on pelattava, ydinelementit ovat paikoillaan, sisältöä tulee vielä lisää. Kehityksen aikana vuorokauden aikojen lisääminen, ja sen mahdolliset sovellukset ovat selkiytyneet. Puolessa vuodessa tehty eteneminen on ollut tehokasta.
Tarinallisesti merkittävät valinnat ovat haaste, joka moninkertaistaa tarvittavan työn määrän. On helppo tyytyä perinteisiin numeraalisiin muutoksiin, jotka osaltaan luovat illuusiota merkittävistä valinnoista. Peliä suunnittelevan on tarpeellista ymmärtää mikä genressä toimii, ja millä keinoilla peli voi erottua edukseen.
Prisgaea on ydinelementeiltään jrpg-genren peli. Peliä pelataan jrpg-genren pelin tapaan. Prisgaessa sovelletaan, poikkeuksellisesti, tarinallisesti merkittävien valintojen yhdistämistä kaavaan, jossa tarina on usein muuttumaton. Jrpg-peleissä on valintoja, mutta vain harvoin niiden vaikutus on tarinallisesti merkittävä. Äänimaailman suunnittelu on genren tunnelman luomisessa tärkeässä osassa.
Pelin toteuttaminen on valtava urakka, jonka aikana uusia ideoita ja haasteita nousee esiin. Pelin runko on pelattava, ydinelementit ovat paikoillaan, sisältöä tulee vielä lisää. Kehityksen aikana vuorokauden aikojen lisääminen, ja sen mahdolliset sovellukset ovat selkiytyneet. Puolessa vuodessa tehty eteneminen on ollut tehokasta.
Tarinallisesti merkittävät valinnat ovat haaste, joka moninkertaistaa tarvittavan työn määrän. On helppo tyytyä perinteisiin numeraalisiin muutoksiin, jotka osaltaan luovat illuusiota merkittävistä valinnoista. Peliä suunnittelevan on tarpeellista ymmärtää mikä genressä toimii, ja millä keinoilla peli voi erottua edukseen.