Monitoimijaisen yhteiskehittämisen orkestrointi vapaan ja vastuullisen tieteen sekä autonomisen korkeakoulun näkökulmasta
Hirvikoski, Tuija (2021)
Hirvikoski, Tuija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121219
Tiivistelmä
Globalisaation seurauksena yhteiskunnallisten haasteiden kompleksisuus on kasvanut. Tämän kehityksen seurauksena ratkaisuja etsitään yhä useammin innovaatioekosysteemeistä ja monitoimijaisesta yhteiskehittämisestä. Kirjallisuus ja käytännön kokemus indikoivat, että toimiakseen innovaatioekosysteemit kaipaavatsystemaattista orkestrointia.
Tässä tutkimuskirjallisuuteen, rahoitus- ja politiikkadokumentteihin sekä kokemustietoon perustuvassa artikkelissa ”Monitoimijaisen yhteiskehittämisen orkestrointi vapaan ja vastuullisen tieteen sekä autonomisen korkeakoulun näkökulmasta” tarkastelemme innovaatioekosysteemien orkestrointimahdollisuuksia itsenäisen tieteen ja autonomisen korkeakoulun näkökulmasta. Innovaatioekosysteemin mahdollistaja-orkestroija ottaa tasapuolisesti huomioon kaikki ekosysteemin toimijat, toiminnot ja tasot. Orkestroija luo edellytyksiä ekosysteemin yhteisen tavoitteen saavuttamiselle ja sen hyvinvoinnin edistämiselle.
Sovellamme snellmanilaista käsitystä vapaasta ja vastuullisesta tieteestä ja sivistyksestä, mahdollistaja orkestroija-käsitettä sekä tieteen markkinat -metaforaa. Niiden avulla pohdimme monitoimijaisen yhteiskehittämisen hyötyjä eri osapuolille. Kuvailemme esimerkein siitä, minkälaisilla toimenpiteillä korkeakoulut mahdollistaja- orkestroijina voisivat tukea sellaisten innovaatioekosysteemien yhteistyötä, joiden tavoitteena on ennakoida ja ratkaista laajoja yhteiskunnallisia haasteita. Pohdimme sitä, kuinka itsenäisen tieteen riippumattomuus ja laatu voidaan turvata sekä sitä, mitä ja miten myös vapaa ja vastuullinen tiede ja autonomiset korkeakoulut julkisina laitoksina hyötyvät siitä, että ne osallistuvat orkestroituun monitoimijaiseen yhteiskehittämiseen.
Tässä tutkimuskirjallisuuteen, rahoitus- ja politiikkadokumentteihin sekä kokemustietoon perustuvassa artikkelissa ”Monitoimijaisen yhteiskehittämisen orkestrointi vapaan ja vastuullisen tieteen sekä autonomisen korkeakoulun näkökulmasta” tarkastelemme innovaatioekosysteemien orkestrointimahdollisuuksia itsenäisen tieteen ja autonomisen korkeakoulun näkökulmasta. Innovaatioekosysteemin mahdollistaja-orkestroija ottaa tasapuolisesti huomioon kaikki ekosysteemin toimijat, toiminnot ja tasot. Orkestroija luo edellytyksiä ekosysteemin yhteisen tavoitteen saavuttamiselle ja sen hyvinvoinnin edistämiselle.
Sovellamme snellmanilaista käsitystä vapaasta ja vastuullisesta tieteestä ja sivistyksestä, mahdollistaja orkestroija-käsitettä sekä tieteen markkinat -metaforaa. Niiden avulla pohdimme monitoimijaisen yhteiskehittämisen hyötyjä eri osapuolille. Kuvailemme esimerkein siitä, minkälaisilla toimenpiteillä korkeakoulut mahdollistaja- orkestroijina voisivat tukea sellaisten innovaatioekosysteemien yhteistyötä, joiden tavoitteena on ennakoida ja ratkaista laajoja yhteiskunnallisia haasteita. Pohdimme sitä, kuinka itsenäisen tieteen riippumattomuus ja laatu voidaan turvata sekä sitä, mitä ja miten myös vapaa ja vastuullinen tiede ja autonomiset korkeakoulut julkisina laitoksina hyötyvät siitä, että ne osallistuvat orkestroituun monitoimijaiseen yhteiskehittämiseen.