Sähköpostisuoran ja tekstiviestikampanjan vaikuttavuuserot yrityksessä X
Sovio, Katja (2013)
Sovio, Katja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821841
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan minkälaisia eroja sähköpostisuoralla ja tekstiviestikampanjalla on ruokailuvarausten toteutumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin näiden kahden eri viestimien sekä verrokkiryhmän eroja, taustamuuttujien vaikutusta sekä lähetysajankohdan ja viestin sisällön vaikutuksia toteutuneisiin ruokailuvarauksiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää viestimien keskinäinen paremmuus ja selvittää taustamuuttujia, lähetysajankohtaa ja viestin sisältöä analysoimalla optimaalisia kohdentamiskeinoja eri asiakastyypeille. Toimeksianto on tehty matkailualalla toimivalle yritykselle X. Tuloksia hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ostoprosessia, ostokäyttäytymistä, sähköisten viestimien hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä suoramarkkinointikampanjan suunnittelua. Työn empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Analyysissä hyödynnettiin toteutuneiden ruokailuvarausten määrää eri kampanjatyypeittäin, sähköpostien avaus- ja klikkausprosentteja sekä yrityksen asiakasrekisterissä olevia tietoja. Tutkittava joukko koostui Suomesta matkalle lähtevistä kuluttaja-asiakkaista, jotka eivät olleet varanneet ruokailujaan etukäteen. Kampanja toteutettiin loka-marraskuussa 2012. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin pääasiallisesti SPSS-tilasto-ohjelmaa sekä Exceliä.
Tekstikampanja oli onnistunein saavuttaen 18 % konversioasteen. Sähköpostiryhmän konversioaste oli 13 % ja verrokkiryhmän 11 %. Tekstiviesti toimi parhaiten tasolla 1 olevien kanta-asiakkaiden keskuudessa sekä ikäryhmässä 55–64 -vuotiaat. Sähköposti toimi parhaiten tasolla 3 olevien kanta-asiakkaiden joukossa. Verrokkiryhmän korkeimmat tulokset saavutettiin kanta-asiakastasoilla 1 ja 2 olevien sekä ikäryhmässä 35–44 -vuotta olevien joukossa. Näissä ryhmissä ruokailun varaaminen oli kaikkein oma-aloitteisinta. Korkeampi varauksen henkilömäärä ja postinumeroperusteinen tulotaso indikoivat todennäköisempää ruokailuvarauksen tekemistä. Tällä hetkellä ruokailuvarauksen lisääminen jo tehtyyn varaukseen onnistuu vain soittamalla yrityksen asiakaspalveluun. Ruokailuvarausten tehostamisen tärkeimpänä edellytyksenä yrityksessä X on verkko- sekä mobiilikaupan kehittäminen niin, että asiakas voi lisätä ruokatuotteen varaukseensa itse.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ostoprosessia, ostokäyttäytymistä, sähköisten viestimien hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä suoramarkkinointikampanjan suunnittelua. Työn empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Analyysissä hyödynnettiin toteutuneiden ruokailuvarausten määrää eri kampanjatyypeittäin, sähköpostien avaus- ja klikkausprosentteja sekä yrityksen asiakasrekisterissä olevia tietoja. Tutkittava joukko koostui Suomesta matkalle lähtevistä kuluttaja-asiakkaista, jotka eivät olleet varanneet ruokailujaan etukäteen. Kampanja toteutettiin loka-marraskuussa 2012. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin pääasiallisesti SPSS-tilasto-ohjelmaa sekä Exceliä.
Tekstikampanja oli onnistunein saavuttaen 18 % konversioasteen. Sähköpostiryhmän konversioaste oli 13 % ja verrokkiryhmän 11 %. Tekstiviesti toimi parhaiten tasolla 1 olevien kanta-asiakkaiden keskuudessa sekä ikäryhmässä 55–64 -vuotiaat. Sähköposti toimi parhaiten tasolla 3 olevien kanta-asiakkaiden joukossa. Verrokkiryhmän korkeimmat tulokset saavutettiin kanta-asiakastasoilla 1 ja 2 olevien sekä ikäryhmässä 35–44 -vuotta olevien joukossa. Näissä ryhmissä ruokailun varaaminen oli kaikkein oma-aloitteisinta. Korkeampi varauksen henkilömäärä ja postinumeroperusteinen tulotaso indikoivat todennäköisempää ruokailuvarauksen tekemistä. Tällä hetkellä ruokailuvarauksen lisääminen jo tehtyyn varaukseen onnistuu vain soittamalla yrityksen asiakaspalveluun. Ruokailuvarausten tehostamisen tärkeimpänä edellytyksenä yrityksessä X on verkko- sekä mobiilikaupan kehittäminen niin, että asiakas voi lisätä ruokatuotteen varaukseensa itse.