ANVÄNDARVÄNLIGHET PÅ WEBBEN –En analys av bensinföretagen
Räihä, Sebastian (2013)
Räihä, Sebastian
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122322094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122322094
Tiivistelmä
Webbsidor är mer än ett företags visitkort, en webbsida är för besökaren en viktig kanal för information. Internet används idag av företag, stater och kommuner världen över. Mitt ämne handlar om webbsidor och hur man kan göra dem bättre. I teoridelen klargör jag vad internet-användbarhet är. I analysdelen använder jag Eye tracking som ett verk-tyg för att analysera tre bensinföretags webbsidor. Eye tracking går ut på att man spelar in ögonrörelser då en testperson tittar på en webbsida och analyserar resultatet via bl.a. Heat-maps. Bensinföretagen vars webbsidor jag undersöker är Teboil, St1 och SEO. Syftet med analysen är att få djupare syn på hur man ser på sidorna och hur man möjlig-en kunde göra dem bättre. Via Eye trackningen svarar testpersonerna på två frågor per bensinföretag. Tid per fråga har testpersonerna en minut. Jag får också via testet svar på hur testpersonerna upplever nätsidorna i sin helhet. Testet utförs lyckat i Arcadas ut-rymmen av 20 studerande. Resultatet från min undersökning visade att man med färger, text i staplar, navigering, större text samt bättre utnyttjande av webbsidan i sin helhet kan göra sidorna användarvänligare. En uppenbar förbättring för besökaren skulle vara om man för de större bemannade bensinstationer, med bilserviceverkstäder och café-verksamhet, skulle ha egna webbsidor länkade till huvudsidan. Webpages are more than a company’s business card - a website is for the visitor an im-portant channel of information. Internet is used by companies, governments and munici-palities worldwide. My thesis deals with websites and how to make them better. In the theoretical part I clarify what internet usability is. In the analysis part I use Eye tracking as a tool to analyze three gasoline companies' websites. Through Eye tracking you can record eye movements when a test person is looking at a webpage and analyze the result by e.g. heat-maps. Gasoline companies whose websites I examine are Teboil, St1, SEO. The purpose of this analysis is to gain a deeper understanding of how you look at the pag-es and how you possibly could make them better. Via Eye tracking test persons seeks the answer to two questions per gasoline company. Time per question is one minute. I also get through the test answers on how the test persons experiencing the webpages. The test is performed successfully in Arcada’s (University of Applied Science, Helsinki) premises by 20 students. The results showed that you can with colors, text in columns, navigating tools, larger text and better use of the webpage as a whole make the pages more user friendly. An obvious improvement for the visitor would be if the larger manned gasoline stations, with car service and café, would have their own web- pages linked to the main page.