Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Korvaushoitoa saavien asiakkaiden ajatuksia ja kokemuksia korvaushoidon vaikuttavuudesta elämänhallintaan

Kuusio, Julia (2013)

 
Avaa tiedosto
kuusio_julia.pdf (748.8Kt)
Lataukset: 


Kuusio, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää korvaushoidon vaikuttavuutta hoidon saajan elämänhallintaa ja korvaushoitoon osallistuneiden asiakkaiden ajatuksia ja kokemuksia saamastaan korvaushoidosta.

Opinnäytetyö oli lähestymistavaltaan kvantitatiivis-kvalitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Aineisto kerättiin Turun korvaushoitopoliklinikan asiakkailta. Aineiston keruu tapahtui toukokuussa 2013 ja vastaajia kyselyyn oli 31. Vastausprosentiksi muodostui 62 %. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä apuna käyttäen ja keskeisimmät tutkimustulokset havainnollistettiin taulukoin ja kuvioin.

Tutkimustulosten perusteella ainakaan vasta alle vuoden jatkuneella opiaattikorvaushoidolla ei näyttäisi olevan kovinkaan suuria positiivisia vaikutuksia asiakkaiden fyysiseen ja psyykkiseen terveydentilaan. Myös puhtaudesta ja ravitsemuksesta huolehtiminen koettiin melko heikoksi vastaajien keskuudessa. Noin puolet vastaajista koki kaveripiirinsä koostuvan ainoastaan huumeita käyttävistä ihmisistä, mutta vastausten perusteella sosiaaliset suhteet näyttivät kuitenkin vähentävän yksinäisyyden tunnetta. Vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta myös omanarvontunne oli säilynyt suurimmalla osalla vastaajista.

Tulokset asiakastyytyväisyyteen liittyen olivat monelta osin melko positiivisia. Yli puolet koki jonotusajan korvaushoitoon olevan kohtuullinen. Lääkehoito oli toteutettu vastaajien mielestä myös melko hyvin mutta korvaushoidossa käytettävä tukilääkitys oli kuitenkin monien mielestä riittämätöntä. Vastaajat olivat saaneet tarvittaessa apua korvaushoitoon jonottaessa mutta tietoa korvaushoidosta kaivattiin enemmän. Palveluohjaus eri työntekijöille oli suurimmalla osalla ollut riittävää mutta osa vastaajista toivoi lisää psykologin tapaamisia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste