Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Peleissä mallintamisen periaatteet : Case: Stratogear

Mäki, Heikki (2013)

 
Avaa tiedosto
oppari.pdf (2.929Mt)
Lataukset: 


Mäki, Heikki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821817
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana suurempaa projektia. Projektin tavoitteena oli kehittää peli. Peli käyttää alustana PC:tä. Projektin
onnistumiseksi pelin tuli koostua vähintään pelattavasta demosta ennen kuin se voitiin katsoa opinnäytetyön osalta suoritetuksi.
Projekti koostuu neljästä eri osa-alueesta. Kukin osa-alue muodostaa oman opinnäytetyönsä. Osa-alueet ovat käsikirjoitus,
mallintaminen, satunnaisuus ja tekoäly.
Tämän opinnäytetyön aiheena on mallintaminen. Tutkimusongelmana käsitellään yleisesti, miten malleja voidaan soveltaa peleihin
optimaalisesti ja miten niitä voidaan mallintaa tehokkaammin pelien kannalta. Työssä käsitellään pelien asettamia rajoituksia ja
vaatimuksia joista mallintajan on oltava tietoinen jollakin tasolla.
Työssä käytetään hyväksi edeltävää käytännönkokemusta ja aihetta käsittelevää mediaa. Työssä on myös hyödynnetty aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta. On huomioitava, että tietyt tapauskuvailut ovat kuvauksia työn aikana tapahtuneista tapauksista.
Työn aikana sovellettiin paljon 3DSMax- ohjelmaa ja Unity-pelimoottoria. Tästä syystä näihin kahteen viitataan työn aikana useaan
otteeseen. Työhön sisältyi myös tekstuurien työstämistä, joten GIMP- kuvankäsittelyohjelma mainitaan myös. Animaatiota ei
sovellettu erillisissä ohjelmissa, mutta siitä on työssä oma lukunsa.
Työ toteutettiin muiden projektin osa-alueiden rinnalla samanaikaisesti. Toteutus oli projekti luontoinen siinä mielessä, että muitten
haarojen kanssa käytiin säännöllistä neuvotteluja etenemisestä. Aikataulutus päätettiin myös ryhmässä niin kuin vaadittu sisältö.
Ongelmien sattuessa suoritettiin myös ideoiden vaihtoa niiden ratkaisemiseksi.
Lopputuloksena päädyttiin pelidemoon, jonka mekaniikat toimivat odotetusti, mutta ennen kaikkea tämän työnosalta tärkeää on
pelin esteetön suoritus ilman häiriöitä. Käytetyt mallit ja tekstuurit soveltuvat tällöin pelin käytettäväksi.
Tavoitteena on, että lukija saa tästä työstä jonkinlaisen käsityksen millaista pelinkehitys on. Aloitteleville mallintajille tavoitteena on
välittää vähintään muutama hyödyllinen ohjenuora joita voi soveltaa mallintamiseen peleissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste