Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kävijäprofiili ja markkinointi
Pesonen, Aino-Liisa; Matinen, Teija (2013)
Pesonen, Aino-Liisa
Matinen, Teija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Nukke- ja lelumuseo Suruttoman markkinointia saatai-siin kohdennettua sekä parannettua kävijäkyselyn avulla. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on kuinka kehittää Nukke- ja lelumuseo Suruttoman tämän hetkistä markkinointia. Tutkimus on kohdistettu Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kävijöille.
Nukke- ja lelumuseo Suruton on erikoismuseo, joka sijaitsee Savonlinnassa Linnankadulla. Museon ko-koelmaan kuuluu yli 3000 nukkea, nallea ja muita leluja, jotka ovat kuvaamataidon lehtorin Käpy Taruk-sen keräämiä. Hän aloitti kokoelmansa keräämisen vuonna 1986. Museo on perustettu vuonna 1991, jol-loin se sijaitsi vielä Savonlinnan Kasinonsaarella Suruton huvilasta, mistä se on saanut nimensä. Vuosina 2008 - 2010 museon toiminta oli väliaikaisesti katkolla, kunnes vuonna 2011 se avattiin uusiin eli nykyisiin toimitiloihinsa Linnankadulle. Nukke- ja lelumuseo Suruttomalle ei aikaisemmin ole tehty minkään laisia tutkimuksia, näin ollen työmme toimii jatkon kannalta ohjenuorana museon markkinoinnille ja samalla myös pohjana mahdollisille uusille jatkotutkimuksille.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme ensin museoiden ja niiden toimintaan kohdistuvaa yleistä teoriaa, sekä Nukke- ja lelumuseo Suruttoman toimintaa ja historiaa. Muu teoriamme koostuu laaja-alaisesti markkinoinnin alueesta. Teorian loppupuolella kerromme kohdistetummin edullisimmista markkinointikanavista sekä niiden käytöstä apuvälineenä mainonnassa. Tutkimuksemme on toteutettu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti, koska pohjaksi olemme rakentaneet puolistrukturoidun kyselylomakepohjan kvantitatiivisen menetelmän mukaan, mutta itse tulosten analysoiminen on tapahtunut kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Kysely käynnistettiin Nukke- ja lelumuseo Suruttomassa sekä heidän kotisivuillaan 15.5.2013 ja lopetettiin 13.9.2013. Vastauksia kyselyymme saimme yhteensä 325, joista 13 oli tullut sähköisesti Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kotisivujen kautta.
Tutkimustulosteiden pohjalta voidaan todeta, että Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kävijäkunta koostuu pää osin perheistä, joissa valtaosa on naisia/tyttöjä. Kävijät ovat pääsääntöisesti suomalaisia, jotka ovat kotoisin muualta Suomesta kuin Etelä-Savosta. Markkinointiratkaisut tulee siis toteuttaa kyseistä kohde-ryhmää ajatellen mahdollisimman edullisella ratkaisulla. Tutkimuksemme luotettavuuteen vaikuttaa suomalaisten vastaajien englanninkielisille lomakkeille antamat vastaukset, muutamien lomakkeiden puutteellinen tulostusjälki sekä monivalintakysymysten mahdollinen väärinymmärtäminen. Opinnäyte-työ kuitenkin kokonaisuudessaan toimii käsikirjana toimeksiantajallemme, sekä luo mahdollisuuden jat-kotutkimuksia varten.
Nukke- ja lelumuseo Suruton on erikoismuseo, joka sijaitsee Savonlinnassa Linnankadulla. Museon ko-koelmaan kuuluu yli 3000 nukkea, nallea ja muita leluja, jotka ovat kuvaamataidon lehtorin Käpy Taruk-sen keräämiä. Hän aloitti kokoelmansa keräämisen vuonna 1986. Museo on perustettu vuonna 1991, jol-loin se sijaitsi vielä Savonlinnan Kasinonsaarella Suruton huvilasta, mistä se on saanut nimensä. Vuosina 2008 - 2010 museon toiminta oli väliaikaisesti katkolla, kunnes vuonna 2011 se avattiin uusiin eli nykyisiin toimitiloihinsa Linnankadulle. Nukke- ja lelumuseo Suruttomalle ei aikaisemmin ole tehty minkään laisia tutkimuksia, näin ollen työmme toimii jatkon kannalta ohjenuorana museon markkinoinnille ja samalla myös pohjana mahdollisille uusille jatkotutkimuksille.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme ensin museoiden ja niiden toimintaan kohdistuvaa yleistä teoriaa, sekä Nukke- ja lelumuseo Suruttoman toimintaa ja historiaa. Muu teoriamme koostuu laaja-alaisesti markkinoinnin alueesta. Teorian loppupuolella kerromme kohdistetummin edullisimmista markkinointikanavista sekä niiden käytöstä apuvälineenä mainonnassa. Tutkimuksemme on toteutettu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti, koska pohjaksi olemme rakentaneet puolistrukturoidun kyselylomakepohjan kvantitatiivisen menetelmän mukaan, mutta itse tulosten analysoiminen on tapahtunut kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Kysely käynnistettiin Nukke- ja lelumuseo Suruttomassa sekä heidän kotisivuillaan 15.5.2013 ja lopetettiin 13.9.2013. Vastauksia kyselyymme saimme yhteensä 325, joista 13 oli tullut sähköisesti Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kotisivujen kautta.
Tutkimustulosteiden pohjalta voidaan todeta, että Nukke- ja lelumuseo Suruttoman kävijäkunta koostuu pää osin perheistä, joissa valtaosa on naisia/tyttöjä. Kävijät ovat pääsääntöisesti suomalaisia, jotka ovat kotoisin muualta Suomesta kuin Etelä-Savosta. Markkinointiratkaisut tulee siis toteuttaa kyseistä kohde-ryhmää ajatellen mahdollisimman edullisella ratkaisulla. Tutkimuksemme luotettavuuteen vaikuttaa suomalaisten vastaajien englanninkielisille lomakkeille antamat vastaukset, muutamien lomakkeiden puutteellinen tulostusjälki sekä monivalintakysymysten mahdollinen väärinymmärtäminen. Opinnäyte-työ kuitenkin kokonaisuudessaan toimii käsikirjana toimeksiantajallemme, sekä luo mahdollisuuden jat-kotutkimuksia varten.