FACEBOOK MARKKINOINTIVÄLINEENÄ : Case: LähiTapiola Keski-Suomi
Valkonen, Visa (2013)
Valkonen, Visa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli LähiTapiola Keski-Suomi. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten nuoret saataisiin kiinnostumaan LähiTapiola Keski-Suomesta sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville asiat, joita nuoret toivoisivat saavansa LähiTapiola Keski-Suomen Facebook-sivusta tykkäämällä. Aihe oli toimeksiantajan kannalta todella ajankohtainen, sillä yrityksessä on tarkoitus ottaa käyttöön Facebook-sivu heti tutkimuksen valmistuttua.
Tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus, koska tapaustutkimuksella pystytään tutkimaan syvällisemmin tutkittavien ajatuksia. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin käyttäen Facebookin keskustelua. Haastatteluiden vastaukset käsiteltiin käyttämällä sisällönanalyysiä nostamaan esiin haastatteluissa ilmenneet oleelliset asiat. Haastateltaviksi valittiin Keski-Suomessa asuvia nuoria Facebookin käyttäjiä, sillä he ovat toimeksiantajan Facebook-sivun kannalta potentiaalisin ja toivotuin kohderyhmä.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret on mahdollista saada tykkäämään Facebook-sivusta kilpailujen avulla, joihin on helppo osallistua ja joissa palkinnot ovat mielenkiintoisia. Facebook-sivulta nuoret toivoivat asiasisältöisiä päivityksiä, jotka ovat nopeasti luettavissa ja joista halutessaan on mahdollista lukea lisää päivityksen yhteydessä olevasta linkistä. Tuloksena saatiin aikaan ehdotuksia sivulle lisättävästä sisällöstä.
Tutkimuksen ansiosta toimeksiantajan on mahdollista lähteä kehittämään omaa Facebook-sivuaan heti alusta asti nuoria kiinnostavaksi ja omaa liiketoimintaansa tukevaksi. Toimeksiantajan edustajat voivat hyödyntää tutkimuksen teoreettista viitekehystä aloittaessaan tutustumisen Facebook- markkinointiin.
Tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus, koska tapaustutkimuksella pystytään tutkimaan syvällisemmin tutkittavien ajatuksia. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin käyttäen Facebookin keskustelua. Haastatteluiden vastaukset käsiteltiin käyttämällä sisällönanalyysiä nostamaan esiin haastatteluissa ilmenneet oleelliset asiat. Haastateltaviksi valittiin Keski-Suomessa asuvia nuoria Facebookin käyttäjiä, sillä he ovat toimeksiantajan Facebook-sivun kannalta potentiaalisin ja toivotuin kohderyhmä.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret on mahdollista saada tykkäämään Facebook-sivusta kilpailujen avulla, joihin on helppo osallistua ja joissa palkinnot ovat mielenkiintoisia. Facebook-sivulta nuoret toivoivat asiasisältöisiä päivityksiä, jotka ovat nopeasti luettavissa ja joista halutessaan on mahdollista lukea lisää päivityksen yhteydessä olevasta linkistä. Tuloksena saatiin aikaan ehdotuksia sivulle lisättävästä sisällöstä.
Tutkimuksen ansiosta toimeksiantajan on mahdollista lähteä kehittämään omaa Facebook-sivuaan heti alusta asti nuoria kiinnostavaksi ja omaa liiketoimintaansa tukevaksi. Toimeksiantajan edustajat voivat hyödyntää tutkimuksen teoreettista viitekehystä aloittaessaan tutustumisen Facebook- markkinointiin.