VERKKOKAUPAN SÄHKÖINEN MARKKINOINTI : Case: CTRL Clothing
Heimonen, Vilma (2013)
Heimonen, Vilma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219496
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia erilaisia sähköisen markkinoinnin kanavia on olemassa ja kuinka niitä voidaan hyödyntää vaatetusalan verkkokaupan mainonnassa. Tavoitteena oli hankkia tietoa sähköisen markkinoinnin eri kanavista ja menetelmistä sekä ideoida markkinointikeinoja CTRL Clothingin verkkokaupan sähköiseen markkinointiin. Tutkimustehtävänä oli perehtyä sähköiseen markkinointiin kirjallisuuden avulla ja tutkia, kuinka vaatetusalan kansainväliset yritykset markkinoivat internetissä verkkokauppojaan ja sivustojaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmiksi valittiin havainnointi ja haastattelu. Kirjallisuuteen perehtymisen jälkeen työssä havainnoitiin neljän kansainvälisen vaatetusalan yrityksen sähköistä markkinointia, ja havainnoinnin tulosten pohjalta muodostettiin haastattelukysymykset. Haastatteluun valittiin 14 CTRL Clothingin kohderyhmään sopivaa verkkokauppoja käyttävää kuluttajaa. Haastattelun avulla pyrittiin saamaan selville kuluttajien mielipiteitä sähköisestä markkinoinnista ja saamaan lisätukea kirjallisuuden ja havainnoinnin pohjalta saatuun tietoon.
Havainnoinnin tuloksista ilmenee, kuinka toiset vaatetusalan yritykset toteuttavat sähköistä markkinointiaan. Haastattelun tuloksista selviää kuluttajien mielipiteitä sähköisestä markkinoinnista. Ehdotukset ovat johtopäätöksiä, jotka perustuvat kirjallisuudesta kerättyyn tietoon sekä havainnoinnin ja haastattelun tuloksiin. Myös työn tietoperusta hyödyttää toimeksiantajaa toimimalla tietopakettina sähköisestä markkinoinnista.
Sekä CTRL Clothing että muut vaatetusalan yritykset voivat hyödyntää työssä kerättyä tietoa ja ehdotuksia yrityksen sähköisen markkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmiksi valittiin havainnointi ja haastattelu. Kirjallisuuteen perehtymisen jälkeen työssä havainnoitiin neljän kansainvälisen vaatetusalan yrityksen sähköistä markkinointia, ja havainnoinnin tulosten pohjalta muodostettiin haastattelukysymykset. Haastatteluun valittiin 14 CTRL Clothingin kohderyhmään sopivaa verkkokauppoja käyttävää kuluttajaa. Haastattelun avulla pyrittiin saamaan selville kuluttajien mielipiteitä sähköisestä markkinoinnista ja saamaan lisätukea kirjallisuuden ja havainnoinnin pohjalta saatuun tietoon.
Havainnoinnin tuloksista ilmenee, kuinka toiset vaatetusalan yritykset toteuttavat sähköistä markkinointiaan. Haastattelun tuloksista selviää kuluttajien mielipiteitä sähköisestä markkinoinnista. Ehdotukset ovat johtopäätöksiä, jotka perustuvat kirjallisuudesta kerättyyn tietoon sekä havainnoinnin ja haastattelun tuloksiin. Myös työn tietoperusta hyödyttää toimeksiantajaa toimimalla tietopakettina sähköisestä markkinoinnista.
Sekä CTRL Clothing että muut vaatetusalan yritykset voivat hyödyntää työssä kerättyä tietoa ja ehdotuksia yrityksen sähköisen markkinoinnin suunnittelussa.