Nuorten näkemyksiä sukupolvia yhdistävästä toiminnasta
Kallio, Anni (2014)
Kallio, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401101183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401101183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten näkemyksiä sukupolvia yhdistävästä toiminnasta. Työn tavoitteena oli saada nuorten ääni kuuluvammaksi silloin, kun suunnitellaan yhteistä toimintaa nuorille ja ikäihmisille. Työn taustalla oli halu edistää ja monipuolistaa sukupolvien välistä kohtaamista, joka painottuu usein lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan järjestämiseen. Toiveena oli, että tulevaisuudessa eri toiminnan järjestäjät ja organisaatiot voivat hyötyä tämän työn kautta esiin nousseista nuorten näkemyksistä siitä, millaista sukupolvien välinen toiminta voisi olla, mikä mahdollistaa tällaisen toiminnan ja missä toiminta voitaisiin järjestää.
Tutkimus on muodoltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Sitä varten tarvittava aineisto kerättiin Tampereen Hatanpään lukion 17–19-vuotiailta opiskelijoilta eläytymismenetelmää soveltaen. Nuorten näkemyksiä kerättiin eläytymismenetelmälle ominaisen kehyskertomuksen avulla, jonka tarkoituksena oli orientoida vastaajat tutkittavaan aiheeseen ja kirjoittamaan siitä lyhyehkö kirjoitelma. Aineisto koostui kolmestakymmenestä kirjoitelmasta. Kirjoitelmat kerättiin marraskuun alussa vuonna 2013 ja aineiston analysointi tehtiin vastaukset teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että sukupolvien välisen toiminnan mahdollistavat tekijät erosivat hieman toisistaan sen mukaan kohdentuiko toiminnan mahdollistaminen erikseen ikäihmisille tai nuorille vai kummallekin ikäryhmälle yhteisesti. Nuoret toivat vastauksissaan esiin, että toiminnan järjestäjät ja yhteiskunta ovat myös avain-asemassa mahdollistamassa sukupolvien välistä toimintaa. Nuorten näkemykset sukupolvia yhdistävästä konkreettisesta toiminnasta painottuivat yhdessä liikkumiseen, kulttuurin kokemiseen ja tekemiseen sekä tietotaidon molemminpuoliseen jakamiseen. Toiminnan järjestämispaikkana kannatusta saivat koulut ja erilaiset toimitilat, kuten nuorisotalot tai erikseen tähän tarpeeseen perustetut toimintakeskukset.
Sukupolvien kohtaaminen arkisissa tilanteissa ei ole itsestäänselvyys nyky-yhteiskunnassamme. Jotta sukupolvien välinen yhteys säilyisi, tarvitaan toisinaan ulkopuolista kannustusta ja innostusta kokoamaan ihmisiä yhteisen toiminnan äärelle. Tämän opinnäytetyön avulla palveluiden tarjoajat voivat huomioida nuorten näkemykset toimintaa suunnitellessaan.
Tutkimus on muodoltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Sitä varten tarvittava aineisto kerättiin Tampereen Hatanpään lukion 17–19-vuotiailta opiskelijoilta eläytymismenetelmää soveltaen. Nuorten näkemyksiä kerättiin eläytymismenetelmälle ominaisen kehyskertomuksen avulla, jonka tarkoituksena oli orientoida vastaajat tutkittavaan aiheeseen ja kirjoittamaan siitä lyhyehkö kirjoitelma. Aineisto koostui kolmestakymmenestä kirjoitelmasta. Kirjoitelmat kerättiin marraskuun alussa vuonna 2013 ja aineiston analysointi tehtiin vastaukset teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että sukupolvien välisen toiminnan mahdollistavat tekijät erosivat hieman toisistaan sen mukaan kohdentuiko toiminnan mahdollistaminen erikseen ikäihmisille tai nuorille vai kummallekin ikäryhmälle yhteisesti. Nuoret toivat vastauksissaan esiin, että toiminnan järjestäjät ja yhteiskunta ovat myös avain-asemassa mahdollistamassa sukupolvien välistä toimintaa. Nuorten näkemykset sukupolvia yhdistävästä konkreettisesta toiminnasta painottuivat yhdessä liikkumiseen, kulttuurin kokemiseen ja tekemiseen sekä tietotaidon molemminpuoliseen jakamiseen. Toiminnan järjestämispaikkana kannatusta saivat koulut ja erilaiset toimitilat, kuten nuorisotalot tai erikseen tähän tarpeeseen perustetut toimintakeskukset.
Sukupolvien kohtaaminen arkisissa tilanteissa ei ole itsestäänselvyys nyky-yhteiskunnassamme. Jotta sukupolvien välinen yhteys säilyisi, tarvitaan toisinaan ulkopuolista kannustusta ja innostusta kokoamaan ihmisiä yhteisen toiminnan äärelle. Tämän opinnäytetyön avulla palveluiden tarjoajat voivat huomioida nuorten näkemykset toimintaa suunnitellessaan.